Plutselig i Paraguay

Grytidlig reiste vi fra Buenos Aires. Flyet gikk klokken 6.30 og vi måtte være på flyplassen to timer før det. Vi fløy lenger nord i landet til en by som heter Posadas. Der kom det en buss og hentet oss, kjørte oss til en togstasjon nær grensen til Paraguay og slapp oss av der. Da ble det passkontroll med stempel ut av Argentina og inn til Paraguay. Så måtte vi ta tog over elven Parana som skiller de to landene. Toget tok 10 minutter. Det kom enda en buss og plukket oss opp og kjørte oss til en by som heter Encarnacion, der vi fikk sjekket inn på hotellet.

Dette var på selveste Valentinsdagen og da vi kom inn i resepsjonen på hotellet var det rigget til en TV innspilling. Noen danser samba og det var en som sang en kjærlighetssang. Jeg prøvde å gå i lang bue rundt kameraene. Men hvem vet, kanskje jeg har kommet på TV i Paraguay.

Etter å ha skiftet klær på hotellet bar det ut i bussen igjen. Vi skulle besøke en te-plantasje, eller Mate som de kaller teen sin. Det er bare her og i Brasil de har mate-produksjon og de eksporterer store mengder ut til resten av verden.

Jeg har besøkt endel kaffe-, te- og andre plantasjer på rundturene mine. Ikke det jeg synes er mest spennende lenger.

Etter mate opplæringen kjørte vi til den jesuittiske misjonsbyen Trinidad. En av de 30 byene som ble etablert av jesuittene på 16- og 1700 tallet, som står på UNESCOs verdensarvliste.

Det regnet så voldsomt når vi var der at vi fikk ikke gått så mye rundt. Vi løp i ly under et tak i en av ruinene.

Guiden vår fra Paraguay pratet i vei om Trinidad. Han fortalte at byen ble bygget på begynnelsen av 1700 av jesuittene som kom for å hjelpe de innfødte mot de spanjolske og portugisiske slavehandlere som kom fra Brasil. Han fremla det som om byen var et harmonisk og godt sted å bo. Jesuittene respekterte de innfødte og de jobbet side om side. Han pratet og pratet og pratet…. Og noen stilte spørsmål… Og han pratet og pratet videre. Han forsto at han burde stoppe å prate når gruppen begynte å oppløse seg og gå tilbake til bussen. Historien var spennende, men han var så detaljert på årstall og navn man aldri har hørt om. Da blir det litt tungt fordøyelig etterhvert. I hvertfall for meg… 

Neste dag ble det mange timer i buss mot grensen til Brasil. Levestandarden i Paraguay er veldig enkel. Det er høy arbeidsledighet. Får du en jobb er det ofte svarte jobber uten kontrakter. En vanlig lønn ligger på 3- 4000 i måneden.

Guiden påstår at det er lite narkotikabruk her. Det blir stransportert mye stoff fra Bolivia til Argentina, men at lite blir værende i Paraguay. Vet ikke helt om jeg tror på det.

Siste stopp før Brasil ble Itaipu-demningen som ligger på elven Parana. Vi får omvisning på vannkraftverket som blir drevet av både Paraguay og Brasil. Her blir så mye som 75% av strømmen til Paraguay og 17% av strømmen til Brasil produsert.

Kan ikke si at Paraguay er det mest spennende landet jeg har besøkt, men jeg har nå ihvertfall vært her da.

Etter dette kjører vi over grensen til Brasil. Vi får nye stempler i passene. Neste dag blir det besøk ved den mektige Iguazu-fossen. Et av høydepunktene på turen.

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top