Siste dag i Rio de Janeiro

Siste dagen i Rio sjekket vi ut fra hotellet klokken 9.00 om morgenen. Høydepunktet på dagen var å ta kabelbanen opp til Sukkertoppen. Men før det var det litt vi skulle se andre steder i byen.

Vi satt oss i bussen og kjørte bort fra de nydelige strendene og forbi mange spennende steder i sentrum som jeg gjerne ville sett nærmere på. Nå skulle vi besøke en botanisk hage rett utenfor byen. Hagen var nydelig med over 6000 forskjellige tropiske planter og trær. Utrolig flott med utsikt mot den mektige Kristus-statuen på toppen av Corcovado. Det var så varmt denne dagen at det var deilig å gå litt i skyggen av alle trærne der. Mest av alt kunne jeg ønske å ligge på stranden frem til vi skulle på Sukkertoppen. Dette er jo ulempen med å reise i gruppe. Da må man som oftest følge programmet og i hvert fall på avreisedagen.

Da vi satt oss i bussen igjen og måtte snegle oss fremover enda en time pga kø ble jeg ganske lei. Og da vi endelig stoppet utenfor verdens styggeste katedral (synes jeg i hvert fall da) var jeg kjempefrustrert over å ikke kunne bestemme dagen min selv. Vi hadde 20 minutter på oss til å se katedralen på innsiden og ta noen bilder. Jeg gikk litt for meg selv for å klare å skjule min frustrasjon. Jeg kunne kost meg på Copacabana i hele tre timer denne formiddagen istedenfor å bli med på denne bussturen. Tror varmen gjorde at jeg ble ekstra utålmodig. Og det at det var siste dagen her. Jeg følte at jeg på langt nær hadde fått nok av Rio.

Men endelig skulle vi opp på Sukkertoppen. Vi måtte ta to kabelbaner for å komme opp på den store granittklippen som er 396 meter høy. Hver kabelbane tok rundt 5 minutter. Det var en spennende tur og en fantastisk flott utsikt. Tror de hadde det tøft de med høydeskrekk.

På toppen var det selvfølgelig noen kiosker og suvenirbutikker. Det var også bygget flere platåer så man fikk god utsikt over byen fra alle kanter. Når jeg sto her oppe synes jeg at Rio de Janeiro er den vakreste byen jeg noen gang har vært i. Jeg elsker byer der det både er fjell og strand, så mer perfekt enn dette kan det jo ikke bli. Copacabana-stranden er til venstre på bildet. På høyre siden er selve downtown der det er travlest og mest trafikk. Etter en times tid tok vi banen ned til første fjelltoppen igjen og spiste lunsj der. Utsikten var like flott der og vi nøt den siste timen her i denne vakre byen.

Det løp små silkeaper rundt her oppe på toppen. Litt mer forsiktig enn nesebjørnene vi møtte på ved Iguazu.

Turen opp til Sukkertoppen var en fantastisk avslutning på Sør-Amerika turen. Jeg hadde nesten glemt hvor frustrert jeg var tidligere på dagen da jeg måtte sitte på en buss istedenfor på Copacabana. Jeg er helt sikker på at Brasil vil jeg komme tilbake til og tre dager i Rio er alt for lite.

Bussen tok litt over en time til flyplassen. Vi kjørte forbi flere favelaer. Her bor de fattige i Rio, i små hus som er bygget oppover fjellsider. Det er mye kriminalitet og narkotikasalg i disse områdene så vi ble anbefalt å ikke besøke noen av favelaene. Selv om alle snakker om de spennende og farlige strøkene i Rio synes nå ikke jeg at det bør være en turistattraksjon. Det er jo ikke noe kjekt for de som bor der at turister kommer å tar bilder av de elendige boforholdene deres.

Klokken 21.00 på kvelden lettet flyet og tok oss over Atlanterhavet igjen til Europa. Det hadde vært 12 spennende dager, for det meste, i Sør-Amerika. Jeg har mange gode minner med meg fra Argentina, Uruguay, Paraguay og Brasil nå. Men hadde jeg fått et par dager til i Rio tror jeg reisebegjæret mitt hadde vært helt tilfredsstilt denne gangen også.

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top