Gatelangs i Buenos Aires

Siste dagen i Buenos Aires skulle jeg ta det med ro. Bare rusle rundt og nyte dagen. Det var litt overskyet tidlig på dagen, men skyene forsvant og det ble nærmere 30 grader utover dagen.

Jeg gikk forbi kanalen på vei ned mot havnene. Her, som i mange andre byer i verden, har de gjort om de gamle skipsverftene til butikker og restauranter. Et flott område å sitte å spise på kveldene.

Maiplassen, Plaza de Mayo, er en stor åpen plass midt i sentrum. Det er en plass for både festlige markeringer men også for mye sorg og demonstrasjoner.

Etter at Argentina ble selvstendig fra spanjolene i 1816, har de hatt et par gode presidenter som vi gjøre bra ting for landet og folket. Men dessverre også noen grusomme diktatorer. Jeg hadde så vidt hørt om Plaza de Mayo pga mødrene som hadde ukentlige demonstrasjoner der fra 1977. Mødre og bestemødre sørget over sønner og døtre som forsvant under militær-diktaturet i 1976-1982. Det var mellom 10 000 og 30 000 unge mennesker som forsvant. Mødrene krever å få vite sannheten om hva som hendte den gangen. Veldig mange av de ble drept, men alle er ikke funnet ennå.

Landet har en spennende historie, både før og etter koloniseringen. Masse jeg har lyst å lære mer om.

Bildet er av Presidentpalasset Casa Rosada som står på Maiplassen.

Jeg trakket videre forbi havnen og jernbanen. Måtte ta en lengre pause i en park med dette flotte klokketårnet. Det begynte å bli veldig varmt. Heldigvis går det folk rundt på gaten å selger vann fra kjølebager, så jeg slapp å lete etter butikker.

Endelig kom jeg til den parken jeg hadde blinket meg ut på kartet. Den argentinske kunstneren Eduardo Catalano har laget en vakker blomst av stål og aluminium. Om morgenen klokken 8.00 åpner den seg og den lukker seg ved solnedgang. Ganske stilig.

Jeg tråklet meg tilbake til hotellet på ettermiddagen. Jeg som skulle ta det helt med ro denne dagen hadde nå gått nesten 25 000 skritt. Etter klokken 18, når folk er ferdig på jobb kryr det av mennesker i gatene. Som i mange andre varme land, går de ikke hjem fra jobb og setter seg foran TV. Men går i parkene eller kafeer å møter venner og familie. Alle steder i gatene hører jeg noen som roper cambio… cambio…cambio… De veksler dollar eller euro til argentinske peso. Sjansen for å få en veldig dårlig kurs og kanskje falske penger tilbake er stor, så jeg holder meg unna pengevekslerne på gaten.

Endelig framme på hotellet var det bare å pakke kofferten og komme seg i seg. Vi skulle til flyplassen 04.30 morgenen etter for å fly til Paraguay. Land nummer 3 på turen 😉

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top