En snartur over til Uruguay

Når jeg først var så nærme å komme meg til ett til land kunne jeg ikke la muligheten gå fra meg. Det jeg trodde var en bukt som skilte Argentina og Uruguay viste seg å være verdens bredeste elv, Rio de la Plata. På denne siden av verden skal jo alt være verdens største, lengste eller høyeste selvfølgelig.

Jeg hadde nevnt for en av damene i gruppen at jeg ville ta fergen over til Uruguay. Det hadde hun nevnt til flere, så vi ble 5 stykker som reise over. Kjekt med selskap også innimellom. Og det viste seg at hun ene som var med bor i samme borettslag som meg hjemme i Bergen. Utrolig hvor liten verden er. Vi ble gode venner på turen og hadde det veldig kjekt sammen.

Det var enkelt å få tak i billetter. Båten skulle gå klokken 12.15. Vi gikk ned til Puerto Madero mye tidligere enn vi trengte for å sikre oss billetter. I passkontrollen stemplet vi ut av Argentina i en luke, gikk til neste luke og stemplet inn i Uruguay. Enkelt og greit. Så slapp vi passkontroll på andre siden.

Katamaranen som tok oss over den brune elven tok over en time. Jeg fant ikke ut hvor bred den var, men når jeg ser på kart tipper jeg nesten 10 mil. Kan være jeg bommer litt her. Så ikke bruk bloggen min til oppslagverk 😀

Målet for turen var et portugisisk fort fra 1680, Colonia del Sacramento. Her går vi ned til den stor åpne plassen som er i alle spanske og portogisiske byer, Plaza Mayor. Det var en nydelig liten by. mange av de små fargerike husene var nå i bruk som restauranter eller hoteller. De brosteinlagte gatene var så humpete og ujevne at jeg synes synd på de som måtte kjører biler her. Verre enn i Bergen.

Fyrtårnet fra 1857 støtter opp ruinene av et gammelt kloster som ble bygget i 1700etellerannet.

Utrolig sjarmerende sted. På bildet i midten ser dere den brune elven Plata.

En klovn skal på jobb.

Vi fikk tid til å rusle rundt en times tid før vi satte oss ned på en koselig fortausrestaurant og spiste litt lunsj. Båten skulle gå klokken 17.00 tilbake og vi måtte være der en time før pga innsjekking og passkontroll. 2 1/2 time her var alt for lite. Hadde vi klart å organisere oss litt bedre kunne vi tatt en båt som gikk klokken 8 om morgenen. Jaja, vi fikk nå vært i Uruguay i hvert fall.

Tilbake i Argentina spiste jeg og en annen dame middag i havnen før vi trakket gjennom byen og nesten gikk oss vill på vei til hotellet. Alle var vi enige om at det hadde vært en flott tur. Neste dag var siste dagen i Buenos Aires og Argentina. Det får jeg skrive litt om i morgen 🙂

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “En snartur over til Uruguay

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top