Høydepunkter fra Sør-Amerikas hjerte

 

Det er mer enn tre uker siden jeg kom hjem fra Sør-Amerika nå, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lage et lite sammendrag av høydepunktene på turen. På 12 dager var jeg innom fire land. Det var andre gang jeg var i Sør-Amerika. For et par år siden reiste jeg rundt i Peru på jentetur. Denne gangen ble det gruppetur med 21 andre reiseglade folk. Vi var innom Argentina, Uruguay, Paraguay og Brasil.

Argentina

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Vi landet i Buenos Aires tidlig en søndag morgen. Etter å ha reist fra snø og kuldegrader i Norge var det herlig å komme ut fra flyplassen og kjenne 30 grader på kroppen. Vi skulle være her i 4 dager. Jeg hadde ikke meldt meg på noen fellesturer, så jeg ruslet rundt i den svære byen for meg selv. Den ene dagen tok jeg “hopon-hopoff”-buss rundt i byen. Det er en flott og moderne by med nesten 3 millioner innbyggere. Dessverre var det mye fattigdom her. Om morgningene så jeg barnefamilier som samlet sammen madrasser og andre eiendeler etter å ha sovet på gaten om natten. Forferdelig trist å se.

Et sted jeg likte spesielt godt i Buenos Aires var bydelen La Boca, som er en av byens mest kjente bydeler og en skikkelig turistattraksjon pga de fargerike husene, kafeene og parene som danser tango på restaurantene.

Bydelen ble på midten av 1800-tallet hjemmet til italienske og spanske innvandrere. De som fikk jobb på havnen kom hjem med malingsrester som de malte husene sine med. Det er ennå det fattigste området i Buenos Aires og ganske farlig å oppholde seg på kveldene. Kafeer og butikker stenger klokken 17 og da bør ikke turister gå å surre rundt her.

Uruguay

Mens jeg likevel var i Buenos Aires ville jeg bruke en av dagene til å reise over til Uruguay. Det gikk ferge over Rio de la Plata flere ganger for dagen til en liten by som het Colonia del Sacramento. Nå var det fire andre fra gruppen som også hadde tent på den ideen og ble med meg. Etter en time på fergen og 5 minutter i en taxi var vi i en nydelig liten by. Denne gamle delen av byen var opprinnelig et portugisisk fort fra 1680. Gamlebyen står nå på Unescos verdensarvliste.

Allerede etter to dager i støyende og varme Buenos Aires var det helt herlig å ha en dag vekke fra byen. Her i Colonia var det stille og rolig, lite biler og frisk luft. Helt herlig å rusle rundt her og til slutt sitte seg på en uterestaurant å nyte en enkel lunsj. Kan virkelig anbefale denne turen over elven for de som allerede er i Buenos Aires.

Paraguay

Etter en til dag i Argentina fløy vi opp til grensen inn til Paraguay.

Det regnet for det meste de to dagene vi var her. Første dagen besøkte vi den gamle jesuittiske misjonsbyen Trinidad, som også står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Det ble ikke rare omvisningen siden det regnet så voldsomt, men vi sto under et tak mens guiden fortalte hele historien om jesuittene som kom til Paraguay på 1600- og 1700-tallet. Og litt til…..

Vi besøkte også en Mate-plantasje her og et svært vannkraftverk som produserte strøm til både Paraguay og Brasil.

Andre dagen kjørte vi over hele landet med buss. Fra Encarnacion til Iguazu i Brasil. Hele veien så vi rød jord pga jerninnholdet i jorden, svære marker med mais, bønner og korn og små enkle gårdshus. Jeg synes det var fint å sitte på bussen å se landskapet fyke forbi og få et lite inntrykk over hvordan de lever her i landet.

Brasil

Brasil var det absolutte høydepunktet på turen. Først hadde vi to dager der vi besøkte de mektige Iguazu-fossefallene. 275 fosser som velter over Paranaplatået og nesten hundre meter ned i dypet. Fossene strekker seg over et område på 3 kilometer. Fossene ligger på grensen mellom Paraguay, Argentina og Brasil. Vi fikk sett området fra Argentina første dagen og Brasil andre dagen. To helt fantastiske dager.

Etter Iguazu fløy vi til Rio de Janeiro. Der hadde vi tre dager på oss til å ta inn alt det fantastiske fargerike denne byen hadde å tilby. Tre dager var selvfølgelig alt for lite, men vi fikk nå i hvert fall komt oss opp på både Corcovado-fjellet til Kristus-statuen og på Sukkertoppen. Begge toppene har en utsikt over byen som kan ta pusten fra enhver.

Vi besøkte også en samba-skole som var i full gang med å forberede til karnevalet som begynte 5. mars i år. Og jeg hadde litt tid til å rusle på stranden sammen med to andre jenter fra gruppen vår. Så nå har jeg fått sand både fra Ipanema- og Copacabana-stranden mellom tærne. Stemningen langs stranden når solen begynte å gå ned var helt magisk. Deilig temperatur, fengene musikk, lukten av grillet kjøtt, lek og latter. Skikkelig sommerfølelse. Å så gjerne jeg skulle blitt der noen dager lenger. Jeg håper inderlig jeg får mulighet til å reise tilbake der en gang. Det er ikke veldig ofte jeg forelsker meg i steder, men jeg ble virkelig forelsket i Rio. Tror alle som har vært der kan forstå det.

Det er bare å scrolle nedover hvis du vil lese mer om mine turer 🙂

 

 

 

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top