Fantastiske Iguazu

Endelig kom dagen jeg skulle få se Iguazu, klodens bredeste fossefall. Det består av 275 mindre fosser og strekker seg over 3 kilometer. Ganske så imponerende.

Inni nasjonalparken, mens vi ventet på å få ta et lite tog videre inn mot fossen, kom det en hel flokk med nesebjørner på røvertokt. Der det er mange turister er det masse mat hadde de skjønt.

De rasket med seg det de fikk tak i fra bordene, mens folk satt og spiste. Kjente de lukt fra en sekk så prøvde de å få opp glidelåser. Skikkelige frekkaser. Men utrolig søte da.

Vi hadde to dager hvor vi fikk besøke Iguazu. Første dagen var fra den argentinske siden. Da så vi fossene ovenfra. Det var laget flere kilometer med gangbroer av jern over elver og fosser. Det var veldig flott å gå her og høre buldringen fra de mektige fossene. Bildet i midten over er av det største fallet som blir kalt Garganta del Diablo – “Djevelens Gap”. Den velter ut i fra Paranaplatået og nesten hundre meter ned i dypet.

Etter utflukten var det tilbake til hotellet som lå i Brasil. Nå hadde jeg vært tre ganger inn og ut av Argentina. Passet mitt ble jo nesten brukt opp på denne turen.

 

Neste dag gikk vi inn i parken på brasiliansk side. Nå fikk vi mer oversikt over hele hesteskoformen, siden vi gikk litt ved siden av fossen. Her måtte jeg ha regnponcho på meg for det sprutet ganske mye fra fossene når vi gikk utover på broene.  Området er så stort at det er umulig å få alt med på et bilde. Da må man ihvertfall ta det fra luften. Om mulig så var turen denne dagen vakrere enn dagen før. Det var en helt fantastisk opplevelse. Jeg har vært med Niagarafossen før. Den er ingenting å regne i forhold til dette.

Noen i gruppen tok båt ut på elven. Det droppet jeg. Synes 80 dollar var dyrt for en kort båttur hvor man bare blir klissvåt. De som tok den synes nå det var kjempegøy da.

Her er enda noen rare dyr i parken. Noen gnagere av et slag.

Etter noen timer med fossene skulle vi til flyplassen og fly til Rio de Janeiro. Byen var akkurat så herlig og fargerik som jeg hadde innbilt meg. Det får jeg skrive om en annen dag.

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top