Sommer i Bergen

En kollege ville bytte en jobbuke med meg, så nå har jeg hatt 3 uker fri fra jobb. Har hatt skikkelig lyst til å reise på tur disse ukene. Men siden det er ganske nær min datter sin termin, har jeg klart å holde meg hjemme.

Sommeren er heldigvis kommet til Bergen, det er masse som skjer i byen og deilig å være ute. Alle turistene har også funnet veien, så det yrer av liv.

Jeg har hatt noen fine turer på byfjellene. Her er barnebarnet mitt med på Ulriken for første gang.

En annen dag gikk jeg opp der sammen med en venninne. Da spiste vi deilig plukkfisk i resturant Skyskraperen på toppen.

Det har ikke vært mye regn disse tre ukene jeg har hatt fri. På fine dager er Bergen verdens beste by å bo i. Da er alle de grå regnværsdagene helt glemt.

Festspillene har vært i Bergen nå. Siste uken i mai og første i juni. Da skjer det mye både i gatene og konsertlokaler.

Minien og jeg var på en forestilling i Grieghallen. Vi så på Fargespill. Det er rundt 100 barn og unge fra 35 forskjellige land (inkludert Norge) som synger og danser. De fleste er kommet til Norge som flyktninger eller asylsøkere. En fantastisk forestilling. Utrolig stilig når sanger, danser og instrumenter fra forskjellige kulturer blir mikset. Norske feler og afrikanske trommer er ganske kult. Noen danser halling i bunad mens andre danser indisk dans i sari. Hadde gåsehud og klump i halsen nesten hele tiden. Desverre kunne vi ikke ta bilder i salen, men har du mulighet til å se Fargespill så må du bare gjøre det.

Her nytes sommeren på alle uteresturantene på Bryggen. Livet er så mye herligere når det er sol.

Den ellers så tomme havnen drukner i båter.

Minien og jeg har vært på en liten reise. Vi tok hurtigbåt til Fjaler kommune i Sogn og Fjordane. Der var vi et par dager hos en venninne av meg. Nydelig flott natur og mange flotte steder å gå tur. Har sett meg ut flere fjell jeg vil bestige nå. Men det må bli når jeg ikke har barnebarn med.

Annabel var mest interessert i å være med hestene. Vi fikk gå inn på gården å se geiter, sauer, kaniner og høns også. Men hestene var favoritt.

Buekorps med Rosenkrantztårnet i bakgrunnen.

Denne siste helgen jeg har fri, er det Hansadager, Bondens marked og regnbuedager med Pride paraden i byn samtidig. Lørdagen var det nesten ikke mulig å komme seg frem i folkemengden på bryggen og torget.

Her er det en folkedansgruppe fra Latvia som underholdt.

Det var rigget opp scener flere steder i byen.

Fisketorget var umulig å få plass på da Ausekarane sang.

Ennå tettere med båter i vågen når strilene kommer til byen for å selge varene sine på Bondens marked.

Flere flotte skuter

Det var vel ikke et eneste sted i byen det ikke sto noen å sang og spilte. Her er vi mellom de gamle husene på Bryggen. God stemning i hele byen.

Det skyet over lørdag ettermiddag og det kom en regnskur. Heldigvis gikk den fort over og solen kom tilbake og gav oss en fantastisk kveld på byen.

Vakker kunst 🙂 Litt tørrfisk og litt plastfisk.

Nå skal jeg snart til byen igjen å få med meg sykkelstunt over Vågen. Noen skal sykle på line over sjøen. Blir spennende. En fin slutt på min friperiode og på Hansadagene.

Neste uke er det Bergensfest med mange mer eller mindre kjente band som har konserter flere steder i byen.

Er ikke kjedelig å være i Bergen på sommeren altså.

Men likevel har jeg veldig lyst til å reise på tur. Det er ennå over 2 mnd til jeg skal på tur igjen. Det blir Malta i august og Nepal i oktober.

Fra i morgen tidlig er det en uke på jobb. Når jeg går på fri igjen neste mandag, håper jeg at mitt andre barnebarn kommer til verden. Har mye fint å se frem til 🙂

#reiselyst #bergen #sommerby #hordaland #norge #festivaler #verdenrundt

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

3 thoughts on “Sommer i Bergen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top