Omveier og kjempetabbe

Sommeren tok slutt mandag morgen da jeg forlot Trondheim. Da var det bare å finne frem ulltrøye og boblejakke igjen.

Jeg tok av E6 og inn på fylkesvei 17 mot Brønnøysund. Det er en ganske lang omvei når jeg egentlig skal mot Nordkapp, men ønske om å se og gå gjennom Torghatten dro meg ut mot Helgelandskysten.

Det spesielle fjellet med hull igjennom, skapt av naturen selv, blir besøkt av titusenvis av turister hver sommer.

Jeg var heldig og traff kun fire av de den kvelden.

Dessverre var det overskyet så bildet ble ikke det mest spektakulære. Fjellet er 258 meter høyt.

Turen opp til hullet tok mindre enn 30 minutter. Stien går gjennom småskog så jeg så ikke åpningen før jeg sto rett ved. Det var nesten samme følelsen som når jeg gikk i dalen før tempelet i Petra åpenbarte seg.

Jeg ble ikke skuffet. Det var enormt. “Tunnelen” er 160 meter lang, 35 meter høy og 20 meter bred. Da jeg gikk gjennom var jeg der helt alene. Det var veldig bratt og mange løse steiner, så det var om å gjøre å trø forsiktig.

Da jeg kom ut på andre siden åpenbarte denne utsikten seg. Jeg klatret ned på denne siden som var enda litt brattere og lengre enn den jeg gikk opp. Det er fra den siden man får bilde av hele fjellet, så jeg er glad jeg kom ned her.

Hele turen tok litt over en time. En herlig kveldstur etter å ha satt i bilen hele dagen.

Etter turen fant jeg tilbake til E6en og kjørte videre nordover.

Da jeg kom til et sted som het Trofors, et stykke før Mosjøen, var jeg kjempesliten. Da var klokken ti på kvelden. Akkurat 12 timer siden jeg kjørte fra Trondheim.

Jeg fant en campingplass og svingte inn for å høre om de hadde ledige hytter. Jeg parkerte bilen rett utenfor resepsjonen. Mens han som drev campingplassen holdt på å registrere meg så han ut vinduet. Helt rolig sa ha; Æ såg at du kom i en bil men nu ser æ ikke bilen lenger. Forvirret løp jeg ut døren og så at bilen hadde trillet over parkeringsplassen og over en grøft. Herregud hvor dum jeg følte meg da. Jeg var så trøtt og ukonsentrert at jeg hadde satt bilen i fri uten håndbrekk på.

Det var selvfølgelig ikke mulig å kjøre bilen opp igjen på veien. Men heldigvis hadde han her mannen en stor bil, så han klarte lett å dra minien opp igjen.

Jeg var så flau over å ha gjort den tabben, men mannen trøstet meg flere ganger med å si at dette var helt vanlig og “shit happens” 😀

Stakkars bilen min får mye juling når jeg er ute på tur. Heldigvis overlevde den denne gangen også.

Når jeg våknet i morges hadde jeg lyst å snu å dra hjem. Det er bare meldt dårlig vær i nord. Til og med snø på Nordkapp. Og gårsdagens tabbe hjalp ikke mye på humøret. Jeg var litt bekymret for at noe skulle være ødelagt på bilen.

Etter å ha snakket med min datter og eldste barnebarn på FaceTime var jeg i mye bedre humør.

Jeg måtte fortsette. Målet er Nordkapp, jeg kan ikke snu nå.

Så i dag har jeg bare kjørt. Bilen funker helt flott heldigvis og jeg har kommet litt forbi Narvik. Nå må jeg sove før turen går videre. Vet ikke ennå om jeg stopper i Alta eller kjører hele veien til Nordkapp da.

#norge #biltur #ferie #nordland #reise #torghatten

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

4 thoughts on “Omveier og kjempetabbe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top