Vi svinger innom Makedonia

Når vi først er på disse kanter kan vi jo likegodt besøke et land til. Det blir arrangert guidede turen fra Durres til Makedonia, så den hoppet vi på.

Makedonia, eller Nord-Makedonia som det offisielt heter, er det 77. landet jeg besøker i verden.

Bussen tok 3 1/2 time til byen Ohrid som vi skulle besøke ved Ohrid-innsjøen. Byen har nesten 56 000 innbyggere og den gamle bydelen står på UNESCOs verdensarvliste.

Vi besøkte en nydelig ortodoks kirke på toppen av byen. Guds mor heter kirken oversatt til norsk og hadde noen fantastisk godt bevarte frescoer.

Etter kirken gikk vi opp til Samuels-festningen. Det er bratte bakker her i den eldste dele av byen, og vi fikk en flott utsikt over byen og innsjøen.

Ohrid ligger 695 meter over havet. Innsjøen er 2/3 på Makedonsk side og 1/3 på Albansk side.

Vi besøkte også et av de mest kjente landemerkene fra Makedonia, St. Clements-kirken.

Det er den jeg har sett bilder av når jeg har googlet Makedonia.

En flott kirke dette også, men uten noe særlig med utsmykking innvendig.

Etter sightseeing rundt i gamle byen gikk vi ned til den nyere bydelen som ligger nede ved innsjøen. Her fikk vi i oss en deilig lunsj før vi gikk rundt i gågatene og inn i noen av butikkene. Byen er kjent for å produsere naturperler her, så smykkebutikker er det mange av. Ellers var det mye suvenirer og litt klesbutikker. Men det ble ingen shopping på meg her.

Det var en flott tur som jeg kan anbefale videre. Og nå har jeg lært litt om Makedonia også 🙂

Tidlig på kvelden, når vi var på vei tilbake til Albania og Durres, begynte det å regne. Men etter en skikkelig varm dag med 30 grader var det bare deilig.

I dag har vi bare slappet av. Det er 26 grader, overskyet og litt vind i dag. Vi har lagt litt å solt oss og ruslet en liten tur på stranden. Tatt livet helt med ro. Deilig det også. I morgen skal vi over grensen til Kosovo, land nummer 78 😉