Dagstur til Kosovo

I går var vi på guidet tur til Kosovo liksom. Det ble ikke mye guiding. “Guiden” sa tre setninger på hele turen til Prizren som byen het. På veien så vi en innsjø, da sa guiden “on your left side is A lake.” Da vi hadde kjørt halvveis sa han “we take 30 min brake.” Etter ca 3 1/2 time var vi fremme i Prizren da sa han “we are here.” 😄

Det var flere i bussen som måtte humre litt for seg selv da. Jaja, får bruke internettet til å finne ut noe om Kosovo da.

Marianne og jeg så en festning på en fjelltopp. Der måtte selvfølgelig jeg opp for å få et overblikk byen.

Prizren er den kulturelle hovedstaden i Kosovo og den eneste byen som ikke ble rammet i Kosovo-krigen på -90-tallet. Her var det fredsbevarende styrker å passet på. Jeg så faktisk tre FN-soldater da jeg gikk oppover elven her i går.

Vi hadde fem timer å rusle rundt i byen her. For det meste gikk vi i den gamle bydelen og langs elven. Når vi gikk over i den nyere bydelen var det bare masse trafikk og biler parkert på fortauene, så det var bedre å holde seg i gamlebyen. Vi satt oss heller ned å spiste lunsj og smakte på det lokale ølet.

Her blir det også tilbudt tur med hest og kjerre rundt byen. Hesten så sunn og sterk ut og hadde tilgang til vann, så da er det nå greit. Lignet ikke på de skrekkeksemplene som deles på fb innimellom.

Prizren var en koselig by å besøke. Hadde jeg hatt mer tid tror jeg at jeg ville gått noen turer i de flotte fjellene rundt byen. Men i dag ble det bare tid til litt sighteeing og testing av noen uterestauranter. Her bruker de heldigvis euro så vi slapp å veksle til noen penger vi ikke får brukt andre steder.

Prisene er like lave som i Albania og Makedonia. Du finner lett en lunsjrett til under 50kr og en halvliter på resturant koster 16kr. Vi bruker ikke for mye penger på denne ferien altså.

Nå har jeg vært i Kosovo også. Et land som ble anerkjent som sin egen stat så sent som i 2008. Mitt land nummer 78 🙂

I dag er siste dagen her i Albania. Nå er det om å gjøre å suge til seg de siste solstrålene. Flyet går ikke før sent i kveld, så vi har hele dagen på å sole oss og bade.

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top