En helg i sjarmerende Ljubljana

Ljubljana imponerer virkelig. Minner om en italiensk by med mange koselige resturanter langs elven Ljubljanica. Det kryr ikke av turister merkelig nok, så det er deilig å rusle rundt her.

Byen ble til så tidlig som på 1100-tallet, men har blitt ødelagt pga jordskjelv flere ganger og bygget opp igjen. Arkitekturen er derfor litt blandet av renessanse, nyklassisk og jugendstil, men også noen bygninger fra mellomkrigstiden.

Vi var på båttur i dag på elven. Min venninne og meg var alene på båten. Turen tok 45 min og kostet 8 euro. Stille og fredelig. Fin måte å nyte byen og den deilige solen på.

I går tok vi en liten bane opp til borgen som ligger på en høyde i byen. Det er ikke en lang tur hvis du vil gå opp der, men det var jo litt gøy å ta banen også da.

Fra toppen ser man en tredjedel av Slovenia og det er en flott utsikt mot Alpene.

Slottet ble brukt som fengsel under 2. verdenskrig. Nå er det museum her og noen flotte resturanter.

I slottet var det også et vakkert lite kapell.

Dragebroen som er et kjent landemerke i Ljubljana.

Midt i byen er det et stort frukt- og grønnsaksmarked.

I dag var det også internasjonal matmarked her i byen. Masse forskjellig deilig mat som ble grillet og tilberedt ute langs elven. Dumt vi akkurat hadde spist en solid frokost før vi kom bort her da.

Eneste jeg orket å smake på var en potet på pinne som ble frityrstekt 🙂

Blåskjell eller helgrillet gris?

I byen er det også et nydelig skogsområde hvor vi gikk en times tur før middag.

Koselig stemning ved Trippelbroen på kvelden. Mange folk sitter fremdeles ute på resturantene å spiser selv om det begynner å bli kjølig. På dagtid er temperaturen opp mot 20 grader. Deilig å være vekke fra høststormene i Bergen.

I morgen skal vi på en dagstur ut av byen. Gleder meg til å se mer av dette vakre landet.

#slovenia #ljubljana #hovedstad #reise #weekend #norskereiseblogger #europa

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

5 thoughts on “En helg i sjarmerende Ljubljana

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top