Endelig fremme i Buenos Aires

Det ble en lang og nesten søvnløs natt på flyet. Vi landet her i Buenos Aires klokken 7.00 lokal tid. Da var der mer enn 24 timer siden jeg reiste hjemmefra. Du kan jo bare tenke deg hvor ør jeg var i hodet da.

Etter en time med surr på flyplassen, noen fikk ikke kofferten sin og noen skulle ta ut penger eller veksle penger eller finne toalett eller kjøpe vann….. Vi er 21 stykker som skal være sammen disse to ukene. Jeg får testet ut tålmodigheten min når jeg reiser i grupper. Særlig når jeg ikke har sovet noe.

Vi kom oss nå ut i solen til slutt. Det var et sjokk å kjenne varmen. Det steg opp til 35 grader midt på dagen. Hadde ikke innbilt meg at det skulle bli så varmt.

Vi hadde med oss lokal guide i tillegg til hun norske fra Albatros som viste oss rundt i sentrum på formiddagen.Må innrømme at jeg var litt for trett og varm til å konsentrere meg om hva de snakket om.

Dette monumentet er ihvertfall selve symbolet på Buenos Aires. Det står midt i hovedgaten Avenu 9 de Julio som er en bred gate med opptil 12 kjørefelt.

Byen er preget av europeisk arkitektur. Ikke så rart siden spanjolene har vært i dette landet også. Argentina var en spansk koloni fra 1516 til 1816.

La Catedral Metropolitana. “Hovedkirken” for katolikkene her. Stilig at det ser ut som et gresk tempel utenpå. Men når jeg gikk inn var der veldig katolsk med alle maleriene, gull-lysestaker og kors alle veier. Akkurat som en katolsk katedral ser ut.

I helgene er det gate-marked i byen. Her blir det solgt kunst og håndarbeid. Det var sikkert flere kilometer med boder. Jeg begynte i en ende, men måtte snu før jeg kom gjennom hele. Vi hadde bare fått en time til å gå på egenhånd før vi skulle møte gruppen igjen. Det var spesielt mye flotte smykker og malerier her på markedet. Hadde jeg hatt bedre tid så hadde jeg nok handlet med meg noe.

Når jeg traff igjen gruppen var det tid for lunsj. Endelig. Jeg var ihjelsulten etter en veldig lett flyfrokost 6 timer tidligere. Det var en typisk argentinsk restaurant vi skulle på. La Estancia heter stedet og kan virkelig anbefales.

Her er biffene våre ferdig grillet. Jeg tror jeg fikk nesten 1/2 kilo kjøtt på fatet. I tillegg hadde vi fått enpanadas, grillet ost, pølse og salat til forrett. Biffen ble servert med stekte poteter. Jeg lot potetene ligge og konsentrerte meg om biffen. Jeg hadde ikke mulighet til å spise opp. Men nydelig mat det var det ihvertfall.

Så nå var vi alle stappmett, svimmel av mangel på søvn og våt av svette. Endelig skulle vi få sjekke inn på hotellet vårt. Hotellet ligger i en gate hvor det er mange teater og scener og heter derfor Broadway hotel.

Jeg sov i nesten to timer før jeg tok meg en dusj og gikk ut igjen en liten tur. Det ble bare en kjapp tur for å kjøpe litt drikke og mat jeg kan ha på rommet. Hvis jeg blir sulten igjen noen gang etter den lunsjen….

Første dagen etter en lang flytur går jeg ofte bare rundt som en zombi. Klokken er 20.45 her, men kroppen min er innstilt på norsk tid der klokken er 00.45 nå. Altså leggetid for lengst. Jeg går å legger meg nå og regner med jeg er uthvilt og har masse energi til å utforske denne spennende byen i morgen 🙂

#reise #ferie #buenosaires #argentina #søramerika #gruppereise #albatrostravel #rundreise #hovedstad

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Endelig fremme i Buenos Aires

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top