Dagstur til Nessebar

Busstasjonen i Burgas lå bare et par minutter å gå fra hotellet mitt. Heldigvis var det en liten stasjon så det var lett å finne bussen til Nessebar. Bussen går hver halve time, koster 6 Lev (30kr) og tar ca 45 min.

Jeg prøvde å spørre sjåføren hvor jeg skulle kjøpe billett. Han snakket selvfølgelig ikke engelsk, i likhet med de fleste her. Han bare vinket meg inn på bussen og sa et eller annet på bulgarsk. Jeg satt meg ned og ventet på at han ville gå rundt å ta betaling. Men bussen begynte å kjøre, og hadde kjørt lenge før en gammel dame reiste seg og begynte å ta betalt av alle passasjerene. Ok, så sånn gjør vi det her 🙂

Den stoppet et stykke fra gamlebyen, så jeg måtte gå de siste kilometerne og over moloen til Nessebar.

Den gamle delen av Nessebar ligger på en halvøy og er over 3000 år gammel. Det er en sjarmerende liten by med smale brosteinlagte gater. Ser ut som er del av de som bor her er endel ute å fisker. Det var mange fiskebåter her i havnen.

På andre siden av bukten ligger Sunny Beach hvor flesteparten av nordmennene som reiser til Bulgaria reiser på charterferie.

Det var visst her alle turistene skulle oppholde seg i dag.

Nydelige hus i tradisjonell byggestil.

Det er ca 12000 innbyggere i denne lille byen. Og ser ut som de alle driver en kafé eller suvenirbutikk.

I 1983 kom byen på UNESCOs verdensarvliste.

På dette lille stedet var det bygget 11 kirker i denne stilen. De er bygget på 13- og 1400-tallet.

Denne blir nå brukt til å selge lokal kunst.

En litt mindre kirke.

Ruinene av en større kirke.

Dette tror jeg er sånn ca midt på øyen. Det er så mange trange gater her at man finner aldri tilbake til samme sted. Det er et knøttlite sted og jeg gikk rundt her i et par timer. Det var nye gater å oppdage hele tiden.

Mye nydelige suvenirer. Jeg elsker de arabiske fargerike lampene og keramikkskålene. Mye jeg fikk lyst til å kjøpe, men det er ikke alltid det ser like bra ut hjemme.

En koselig sitteplass ved denne skjønne vannkrukken.

Her ble det kanskje hentet vann i gamle dager?

Jeg tok bussen tilbake til Burgas litt før klokken 16. Slappet litt av på hotellet før jeg gikk for å spise middag på samme stedet som i går, Pizza Palace.

Det ble ikke noe slankemat i dag. Bakt kyllingfilet med maskapone og pesto servert med potetstappe, brokkoli og en ostesaus. Det var et mektig måltid. For middagen og en halvliter betalte jeg 16 Lev, som er ca 80 norske kr. Det er veldig billig å gå ut å spise her altså. I butikken betaler jeg 3 (norske) for en flaske vann og 5 kr for en brus.

Allerede i morgen reiser jeg til Oslo. Dagene her i Bulgaria har vært herlig. Burgas og Nessebar kan jeg trygt anbefale å besøke.

#bulgaria #burgas #balkan #nessebar #nesebur #svartehavet #unesco #verdensarv #europa #reise #ferie