Hjemme igjen fra Beograd

Jeg kom hjem sent i går kveld. Flyet fra Beograd gikk klokken 11.40 til Oslo og der måtte jeg vente i 6 timer til flyet gikk videre til Bergen. En lang og kjedelig reisedag altså.

Fire overnattinger, med tre hele dager i Beograd var nok til å se det som er verdt å se her. For å være ærlig så følte jeg at jeg var ferdig etter 2. døgnet. Siste dagen satt jeg for det meste i en park å leste bok. Det var over 20 grader så det var deilig å bare ta livet helt med ro.

Hram Svetog Save, eller St. Sava kirken, er den største i Balkan og en av de viktigste ortodokse kirkene i verden. Den ble bygget 1175-1236 av den første erkebiskopen i Serbia.

Domen er hele 30 meter i diameter. En vakker bygning.

Den holdt på å bli rehabilitert innvendig, men det gikk an å gå ned i kjelleren. En svær sal med noen nydelige malerier på vegger og i taket. Og selvfølgelig med gull over alt.

De som besøkte kirken korset seg når de kom inn og gik ut. Kysset dørkarmen og statuen av jomfru Maria.

De fleste serberne er veldig religiøse.

Langs elven Sava var det flere husbåter, eller hva man kan kalle det, som folk bor i permanent.

Alt var ikke like vakkert 😄

Her møtes elvene Donau og Sava. Det går sightseeing- båter rundt på elvene. Det koster 20 euro for et par timers tur.

Langs elven var det også flere båter med restauranter og nattklubber.

Bilde er tatt fra elven opp mot festningen. Andre dagen jeg var her gikk jeg over 21000 skritt. Da hadde jeg gått ned til det bohemske kvartalet, Skadarlija, langs elven Sava og opp gjennom festningen og tilbake til gågaten. Som sagt, Beograd er en svær by. 

Det går noen gamle trikker rundt i byen. Siden det meste står med kyrillisk skriftspråk her klarte jeg ikke å finne ut hvor disse trikkene gikk eller om det var noen steder utenfor byen som var verdt å besøke. Turistinformasjon var det dårlig med her i byen.

Siste middagen min her i Beograd. Serbisk kebab. Skikkelig fancy greier. Noen kjøttboller i tortillalefse satt oppå potetmos med litt syltet løk på toppen. Smakte godt, men savnet litt mer grønnsaker og krydder i alle rettene jeg spiste her.

Nå er jeg altså kommet meg hjem igjen. Kort oppsummert var Beograd en stor by, med en avslappende stemning og en flott gågaten. Men ellers var det lite å finne på. Byen kommer langt ned på listen over byer som må besøkes. Men som alltid er det gøy å ha vært der også 😊

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top