Jakten på kommune-topper fortsetter

Ja, det er fjelltopper vi jakter på altså, ikke politikere 😄

Vi kjørte fra Bergen litt før kl 10 i morges, Lise, Stella og jeg, for å rekke en ferge fra Sævrøy til Fedje som gikk kl 11.20. Fedje er en liten øy-kommune nord-vest i Hordaland fylke.

Her er bilde av den høyeste toppen på øyen som ruver hele 42 meter over havet!!

Etter å ha kjørt litt frem og tilbake og spurt flere hjelpsomme øyboere klarte vi å finne frem til helikopterplassen hvor vi kunne begynne vandringen vår opp til Fedjebjørnen.

Selv om Fedjebjørnen bare er en liten haug i terrenget fikk vi utsikt over hele øyen.

Etter turen kjørte vi bort til fyret for å grille pølser. Det er vakkert her ute på Fedje.

Det bor bare 576 mennesker på denne 9,28 km2 store øyen. Men i dag så det ut som det var endel feriegjester der. Flere som syklet eller gikk tur langs veien. Fedje sentrum var et koselig lite tettsted som absolutt er verdt et besøk.

Vi tok 14.40 fergen tilbake til Sævrøy i Austrheim kommune.

I Austrheim kjørte vi til Mongstad og tok av til Litlås. Der skulle vi gå på en til kommunetopp. Litlåsfjellet er dekket av busker og tett granskog. Vi fant en traktorsti vi fulgte et stykke inn i skogen. Når den sluttet var det ikke lett å finne ut hvor vi skulle gå. Men vi fant nå et topp inne i skauen, så vi har nå vært der også da. Høyeste punktet på Litlåsfjellet er 109 moh.

Jippi, vi klarte to topper i dag 😀

Ikke de helt store fysiske utskjeielsene altså, men det ble nå en god dagstur likevel med all kjøringen.

Nå har vi vært på 10 kommunetopper i Hordaland fylke. Kun 23 igjen 🙂 Veldig kjekt å bli litt kjent i fylket mitt.

#kommunetopper #fjellturer #reise #oppdaghordaland #fedje #fedjebjørnen #austrheim #litlåsfjellet #hordaland #vestlandet #toppturer

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top