Spontan topptur

Sist torsdag satt jeg inne å prøvde å legge en plan for resten av sommeren. Det er mange topper jeg har lyst til å komme meg opp på mens været tillater det. Og en del av de toppene er det høyeste fjellet i hver kommune i Hordaland.

Jeg er ennå ikke halvveis på kommunetopplisten, så jeg bestemte meg for å komme meg avgårde. Klokken var allerede to på dagen da jeg kjørte mot Tysnes, en øykommune et stykke sør fra Bergen. Jeg måtte kjøre til Halhjem i Os for å ta ferge over til Tysnes.

Målet var Tysnessåto. Når jeg kom av fergen svingte jeg til venstre, skiltet mot Gjermundhavn. Etter ca 15 minutter var det skilt som viste vei opp på høyre side til Myrdal gård og parkering for turgåere.

Stien opp til toppen var ganske bratt så det ble mange små stopp på veien. Jeg gikk med ryggen mot denne flotte utsikten.

Sauene lurte jo på hvem som kom pesende oppover fjellsiden.

Etter 1 time og 40 minutter var jeg oppe på min 13. kommunetopp. På turguiden sto det at turen opp tok ca 1 1/2 time, så jeg er veldig fornøyd med at jeg ikke brukte så mye lenger enn det.

Her oppe er den en fantastisk utsikt 360 grader. Utsikt ned mot tettstedet Våge og der fergen ligger til.

Jeg angrer alltid på at jeg ikke har med meg kart når jeg går på toppene rundt Bergen. Det er ikke alltid jeg klarer å orientere meg om hvilke retning jeg ser 😀

Dette fant jeg ut er mot nord og jeg klarte å se til masten på Ulriken (tror jeg….)

Det var en flott tur på en herlig varm sommerdag. Det var absolutt verdt at jeg kjørte i en time til fergen, tok ferge i 35 minutter og kjørte i 15 minutter til på Tysnes. Og samme vei tilbake…. En vel anvendt fridag. Og jeg ble litt mer kjent med fylket mitt 🙂

#fjelltur #reise #miniferie #topptur #kommunetopp #tysnes #tysnessåto #hordaland #utpåtur #biltur