Buss fra Cusco til Puno

I går (tirsdag) kjørte vi fra Cusco helt opp til Puno, en by som ligger ved Titicacasjøen. Turen var 380 km lang og tok 10 timer. Med forskjellige stopp på veien.

Plutselig ble vi stuet inn i en større buss med mange andre turister. Kjente jeg ble ganske irritert over mangelen på informasjon fra reiselederen vår. Ikke visste vi hvor langt vi skulle kjøre eller om det var stopp på veien eller noe. Jeg er ikke veldig kontrollfreak, men jeg liker ikke følelsen av å bare følge etter som en sau, uten å vite noe om hva som skjer. Og det har vært endel mangelfull informasjon på turen, så nå var det litt nok. En stor minus i boken til Jomfrureiser fra meg.

Men over til bussturen nå 🙂

Første stoppet ble i en liten landsby som heter San Sebastian. Det var en stor flott kirke der vi skulle besøke. Jeg ble ikke så imponert over alt gullet og maleriene den katolske kirken hadde klart å få tak i, når jeg så at den lille landsbyen holdt på å falle sammen. Hva med å dele litt med de som trenger?

Neste stopp var i en liten landsby som het Raquchi. Her var ruiner fra før inkatiden. Dette hadde vært et svært tempel fra 500 f.kristus, hvor de tilba og ofret til forskjellige guder.

Alle byer her i Peru har et torg de kaller Placa de armas. Her i Raquchi hadde de et lite marked. Jeg kjøpte noen keramikkskåler og et lite håndlaget Ludo-spill. Det er fantastisk mye fint håndtverk her også.

Vi spiste lunsj i Sicuani og hilste på alpakkaene som var utenfor resturanten.

Høyeste punktet vi passerte var La Raya 4313 m.o.h. Fjellene med snø i bakgrunnen er over 6000 meter.

Siste stoppet før Puno gjorde vi i Pukara. Der besøkte vi et inka-museum og så på ennå fler steiner. Det hadde vært en lang reise og jeg hadde tatt inn det jeg klarte den dagen. Så jeg gikk heller litt rundt i gatene i den lille byen.

Dette var vel de mest fargerike husene her i Pukara. Det meste er brunt og grått her. Og veldig slitt eller uferdig. Naturen her i Peru er jo helt nydelig, men jeg har ennå ikke sett noen byer eller landsbyer som er noe særlig fin. De prioriterer ikke å gjøre det koselig rundt seg ihvertfall. Hadde vært litt interessant å lære litt mer om hvordan de lever her, istedenfor bare høre om inkaene eller pre-inka.

I dag har resten av gjengen reist på båttur på Titicaca-sjøen. Jeg vil bli her i Puno og utforske byen. Kjenner det er på tide med en alenedag. Begynner å bli lei av å følge i en saueflokk. Så både for min del og andre sin del, så trekker jeg meg litt tilbake 🙂 Ikke bare bare å være introvert når man må forholde seg til så mange hele tiden.

Akkurat nå skinner solen, men det er bare 6 grader ute. Det er ennå tidlig på dagen (7.30) så det blir vel litt varmere etterhvert. Vi befinner oss på 3827 m, så noe sommervarme blir det jo ikke. Det eneste jeg kjenner til høyden nå er at jeg blir veldig fort anpusten.

#cusco #puno #peru #søramerika #jomfrureiser #gruppereiser #søstrepåtur #busstur #inka #rundtur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top