Zaragoza i Spania

Det var mye varmere her i Zaragoza enn i Barcelona. I dag kom gradene opp til 28 varme. Og likevel ser jeg innbyggerne her går med bukse og jakke. Jeg synes det var deilig å få på seg kort bukse og T-skjorte.

Zaragoza er Spanias femte største by med over 700 000 innbyggere. I middelalderen var byen hovedstad i kongerike Aragon. Byen ligger 200 moh midt mellom Barcelona og Madrid. Det var hovedgrunnen til at jeg gjorde et stopp her på min rundtur i Spania.

Jeg fant et billig hotell midt i den gamle bydelen og her er det like vakkert som på de bildene jeg fant på Internett. Plaza del Pilar (øverste bildet) er en stor åpen plass med en enorm og vakker katedral. Her er det deilig å sitte på en av resturantene og bare ta livet helt med ro. Det er veldig lite turister her i forhold til mange andre steder i Spania. Kanskje en av grunnene er at absolutt ingen her snakker engelsk. Det var her jeg skulle vært for å lære meg spansk.

Et stykke utenfor gamlebyen klarte jeg til slutt å finne frem til det mauriske palasset Palacio de la Aljaferia. Det var ikke så lett. Byen er stor og det er ingen rette gater her. Når jeg peilet ut en retning kom jeg likevel helt feil sted. Til slutt måtte jeg Google for å finne stedet.

Her var all informasjon også på spansk. Jeg klarte å tyde at palasset var bygget tidlig på 800-tallet, men det var det eneste. Det så ut som det var bygget endel om av korsfarerne på middelalderen. Mye av mosaikken og det arabiske preget var murt over og det var også laget en borg rundt palasset. Men de typiske arabiske søylene og hagen var ivaretatt. Et nydelig og stille sted. I motsetning til palassene i Alhambra fikk jeg gå her nesten helt for meg selv.

For å finne lettere tilbake til hotellet mitt gikk jeg ned til elven Ebro og fulgte den tilbake til katedralen. Resten av dagen ruslet jeg rundt i gågaten og spiste litt tapas til middag.

Nå tar jeg en tidlig kveld. I morgen har jeg 3 1/2 times busstur foran meg til Madrid. En ny by som jeg aldri har vært i før.

Jeg vil poste litt mer bilder når jeg kommer hjem igjen og har litt bedre nettforbindelse. Det tar alt for lang tid å laste opp her.

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top