Sykkeltur i Makunduchi

I går forlot vi Karamba Resort i Kizimkazi. Nå skal vi være på østsiden noen dager. På veien mellom de to overnattingsstedene stoppet vi i en landsbyen som het Makunduchi. Det var spennende å sykle på de smale stiene. Her var det høns og geiter som gikk løst rundt. Barna kom løpende etter oss og ropte Jambo (hei) Det var sikkert like spennende for de å se en gjeng med hvite damer som kom syklende som det var for oss å se hvordan de levde her.

På bilde står det noen unge jenter under et digert mangotre.

Her stoppet vi ved brønnen til landsbyen. Den var sikkert 20-30 meter dyp. Guiden sa at dette vannet kunne bare drikkes av husdyrene og brukes til klesvask. Hva som er drikkekilden til de som bor her fikk vi ikke noe svar på. Jeg går ut ifra at det kommer biler med vanndunker fra fastlandet.

Den lokale bussen i Makunduchi. Som masse annet her i Afrika ser det ut som den også er importert fra Asia.

Vi stoppet også hos en dame som ville vise oss hvordan de lager tau av kokosnøtter. Det var litt av en jobb. Først måtte kokosnøttskallet ligge i bløt noen uker. Så måtte hun banke fibrene til de ble myke. Etter det tvinnet hun fibrene mellom fingrene. Tauene er veldig sterke og blir brukt til båter og møbler blandt annet.

Det var til og med en kjekk mann som klatret opp for å hente kokosnøtter til oss. Han hadde litt av en teknikk. Med bare noe tau festet mellom føttene og nesten hoppet oppover stammen. Det var deilig med litt kokosnøttvann etter sykkeltur i 30 grader.

Her tar vi en pause hos noen som solgte frukt. Og fikk vi smake på jackfrukt og mango.

Nå skal vi være her på Jambiani stranden noen dager. Den største og flotteste sandstranden på østsiden av Zanzibar.

Her er bungalowene vi bor i på Mwezi Resort. Resortet ligger innenfor gjerder like ved stranden. Det er vakter ved alle portene. For å være ærlig så synes jeg det kan bli litt kjedelig når det bare er rike turister rundt meg. Heldigvis er det fritt for å gå ut av porten. Så om en liten stund, etter litt nedkjøling i bassenget, skal jeg ta meg en tur langs stranden og se om det er noe liv rundt her ☀️

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top