Fire ukers rundtur i Spania

I går kom jeg hjem etter fire flotte og veldig varierende uker i Spania. Jeg har ikke fått oppdatert bloggen siden jeg var i Sevilla for et par uker siden. Mest pga frustrerende dårlig wifi på de forskjellige hotellene. Men også fordi jeg etter Sevilla har vært sammen med familie og venninne så jeg har ikke villet bruke så mye tid på bloggen.

Men her er altså en liten oppsummering av spaniaturen min. Som sagt så har det vært veldig varierende program disse fire ukene. Jeg begynte med en helg i Barcelona sammen med tre venninner hvor vi feiret 50-års dagen til hun ene. Høydepunktet der var helt klart METALLICA konserten vi fikk med oss søndag kveld.

Da de tre andre damene reiste hjem mandag morgen tok jeg buss videre til Zaragoza. Bussen kostet 160kr fra Barcelona. Ikke noe å si på det. Nå var jeg overlatt til meg selv i en helt ny by. Just the way I like it 😊  Her var det varmere enn i Barcelona og herlig å rusle rundt i den gamle bydelen med det store toget og katedralen. En rolig by med relativt lite turister (ihvertfall de to dagene jeg var der) Jeg har postet litt herfra før, så det er bare å scrolle nedover.

Jeg hoppet på en buss igjen som tok meg til hovedstaden Madrid. 170kr kostet denne turen og tok ca 3 timer. Madrid er en stor by med enormt mye mennesker. Og siden byen ligger mer en 600 meter over havet var det litt kaldere igjen her. Det er masse flott å se i Madrid også, men akkurat disse dagene følte jeg meg litt overveldet av folkemassene. Jeg fant heldigvis en stor rolig park jeg kunne gå tur i den ene dagen.

Fra Madrid tok jeg hurtigtog til Sevilla. Og Sevilla var like vakker som jeg har fått den beskrevet. Gradestokken kom over 35 grader om dagene og jeg valgte å ta turistbuss rundt. Det ble litt for varmt å gå over lengre strekninger. Men jeg er jo veldig glad i skikkelig varme så jeg koste meg veldig her. Som sagt så var dette siste stedet jeg blogget fra på turen. Scroll ned om du vil lese mer herfra.

Siden jeg var i Sevilla en dag ekstra og min datter skulle komme til Spania måtte jeg droppe planene om å reise innom Cordoba. Det får jeg ta en annen gang.

Fra Sevilla tok jeg buss rett til Malaga og plukket opp min datter på flyplassen. De siste 16 dagene av ferien skulle jeg bare være rundtomkring i Andalucía området.

Min datter og jeg overnattet en natt i Malaga før vi tok bussen opp i fjellene til en liten landsby som heter Yunquera. Den ligger i nasjonalparken Sierra de las Nieves. En sjarmerende liten landsby med hvite murhus tett i tett. Jeg hadde fått låne et hus av en kollega av meg. Vi nøt de varme dagene med å gå litt turen og sitte på takterrassen å sole oss. Et deilig sted. Her snakker alle bare spansk, så jeg måtte virkelig prøve å få frem de få glosene jeg hadde lært, men det gikk ikke så veldig bra. Det ble for det meste peking, nikking og noen forvirrete smil innimellom. Men vi klarte nå oss her også. Vi fant frem og fikk tak i det vi trengte. Etter fire dager fulgte jeg min datter ned igjen til Malaga. Hun reiste hjem igjen og en venninne kom ned. Hun hadde leid bil, så vi kom oss opp igjen til Yunquera på kvelden. Hun var sammen med meg fra lørdag til tirsdag i landsbyen. Det vil si, siden hun ikke hadde fått kofferten sin da hun landet reiste vi en tur til Marbella om søndagen. Det tok ca en time ned gjennom vakkert fjellandskap. Her er det også laget terrasser i landskapet som man dyrker korn og grønnsaker på. Mandagen ville jeg vise henne den vakre Ronda. Den ligger også en liten times kjøretur fra Yunquera.

Jeg kan poste litt mer bilder fra de turene i løpet av helgen. Dette skulle liksom bare være en kort oppsummering av turen min.

I så fall reiste vi ned igjen fra landsbyen tirsdag formiddag. Fra nå av skulle jeg ha de siste ti dagene i Fuengirola sammen med mine barn og barnebarn. Da ble det skikkelig familieferie med alt det innebærer av både aktiviteter og følelsesutbrudd. Det er noen år siden jeg har vært på tur med begge mine barn samtidig, så det var godt for oss alle. Og barnebarna mine var veldig glad for at onkel var med på tur. Jeg vil også poste litt mer fra hva vi fant på i Fuengirola.

Sent i går kom jeg sliten hjem. Selvfølgelig har jeg pådratt meg en luftveisinfeksjon siste dagen i ferie. Jaja, selvfølgelig bra at det var siste dagen da. Men jeg blir veldig ofte syk når jeg er på vei hjem igjen. Jeg konkluderer med at det ikke er bra for meg å avslutte ferier.

Men nå avslutter jeg ihvertfall bloggingen for denne gang. Skal poste mer fra vakre Yunquera og andre steder i Andalucía i løpet av helgen.

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top