Den “lille” regntiden i Afrika

Nå er det den lille regntiden liksom. Vanligvis pleier det å komme noen små byger på denne tiden, men det er for det meste sol. På våren er den store regntiden da det kan regne dager og uker i strekk. Da er det umulig å få klær tørket etter vask. Både i går formiddag og i dag har det regnet ganske mye. Det har høljet ned som vi ville sagt i Bergen. Luftfuktigheten er over 90% og alt rundt oss er fuktig. Pilatesen klokken 7.00 om morgenen har jeg skulket disse dagene. Men det er nå ennå en sprek gjeng som stiller opp selv om de blir ganske våt av regnet.

Det ble jo ikke noe båttur i går fordi det blåste for mye. Planen var at vi skulle ut til en sandbanke å grille og snorkle. I stedenfor ble det en tur i Jozami Chwaka Bay nasjonalpark for å hilse på apene som bor her på øyen.  Red Colobus aper finnes bare her på Zanzibar. De satt ganske stille under bladene i dag. De er ikke så glad i regn de heller.

Jeg følte meg ikke helt komfortabel da jeg gikk rundt i jungelen med bare slippers på meg. Vet jo ikke hvilke kryp som gjemmer seg under badene i skogbunnen. Men jeg overlevde dette også 😅

Etter jungelvandringen tok vi oss en tur til en annen strand som heter Paje. Her var det kilometer med hvit sand. Fantastisk vakkert. På standen var det mange masaier som ville hilse på oss og få oss med til butikkene sine der de solgte suvenirer.

Regnet gav seg i 13 tiden, men solen kom ikke ordentlig frem før senere på dagen. Når det er 30 grader så gjør det ikke noe om det ikke er steikende sol også. Jeg klarte å bli solbrent første dagen, så greit for meg å ha pause fra grillingen.

Marianne og meg fant en enkel resturant på stranden hvor vi spiste lunsj.

Mens vi sitter der kommer en flokk med kyr vandrende på stranden. En helt normal happening i Afrika. Morsomt 😄

Det ble endel shopping på damene her. Det ligger tett i tett med små skur som har sjal, malerier, smykker og trefigurer. Har du vært i en, har du vært i alle. Alle selger de samme tingene. Jeg synes ikke de hadde så gunstige priser, så det ble ikke noe handling på meg.

Da vi kom tilbake til hotellet vårt var klokken blitt over 17. Solen skinte endelig, så Marianne og jeg gikk en tur langs stranden og tok litt bilder av krabber og de flotte klippene rundt her.

Jeg må få vise dere bilde av dusjen min. Her sto jeg å dusjet under åpen himmel i morges samtidig som det pøste ned. Litt spesielt.

Klokken er 10.30 her nå og solen holder på å bryte gjennom skyene. Nå tror jeg kanskje vi får til en båttur nå snart.

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Den “lille” regntiden i Afrika

  1. Ja, der har jeg også vært og laget blogg om det. Vi opplevde mye forskjellig på denne “krydderøya”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top