Beograd?

Joda, nå er jeg i Serbia av alle steder. Jeg landet i Beograd litt over klokken 20 i kveld, tok ut 10.000 serbiske dinarer og fant meg en taxi inn til sentrum. Jeg måtte få kupong til taxien inne på flyplassen. Det var fastpris på 1800 dinarer til byen. Ca 150,- norske. Dobbelt så mye som jeg hadde lest på Internett at det skulle koste. Men første taxituren jeg tar i et nytt land regner jeg alltid med at jeg betaler litt ekstra for. Sånn er det bare.

Turen inn til byen er nesten to mil. Vi kjørte forbi enorme boligblokker med sikkert 10 etasjer og flere tusen leiligheter. Det var jo blitt mørk så var ikke lett å se forbi blokkene og sentrene som lå langs veien. Alt så gammelt og slitt ut. Ikke det beste førsteinntrykket. Men jeg vet jo at mye forandrer seg i dagslys.

Jeg var på hotellet klokken 21 ca og for trøtt til å gå ut for å finne meg noe å spise. Jeg var skrubbsulten etter den lange reisen fra Bergen, med mellomlanding i Stockholm. Heldigvis var det en restaurant på hotellet, så jeg gikk ned å bestilte en kyllingrett med ostesaus. På resturanten var det bare menn. Mange som hadde tatt på seg sine beste poliester-treningsdrakter med striper på siden og boblevester selvfølgelig. I Bergen hadde vi nok dømt de og tenkt at de ihvertfall ikke tilhørte den lovlydige delen av befolkningen. Men ser ut som det er hva man skal kle seg i her, selv en lørdagskveld ute på resturant.

 

Mistet litt appetitten da maten kom. Kyllingen svømte i fett og ost. Siden jeg var så sulten fikk jeg nå ned en del. Bra jeg hadde en stor øl å svelge ned med.

I morgen tidlig er jeg veldig spent på å se byen i dagslys. Byen som blir kalt Europas gjemte perle.

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top