Endelig har jeg vært på Norges tak

Forrige helg reiste jeg til Jotunheimen sammen med en venninne, min bror og en niese. Målet var å gå på, ikke bare Norges høyeste men, Nord-Europas høyeste fjell; nemlig Galdhøpiggen som er 2469 meter høyt.

Jotunheimen er en av Norges 39 nasjonalparker. Og her i denne nasjonalparken er ca 250 av de 300 fjelltoppene i Norge som er over 2000 meter høy.

Etter denne helgen har jeg slått fra meg å komme meg opp på så mange av de!

Det var nydelig vær da vi kom oss opp i fjellheimen fredag kveld.

Vi overnattet på Raubergstulen gjestehus hele helgen. Et koselig sted med nydelig mat (faktisk) og hyggelig vertskap.

Kan anbefales, selv om der var dyrt.

Lørdag morgen fikk vi litt instruksjoner om hvordan vi skulle ta på oss seletøy og brodder, før vi måtte kjøre egne biler den siste milen opp til Juvasshytta. Derfra begynte vandringen mot toppen.

Når vi går fra denne siden av fjellet må vi ha guide med oss, siden det er en isbre som vi må gå over.

Fra Raubergstulen var det 130 påmeldte. Så det er litt av noen flokker som går oppover.

Her går vi på rekke i tau over Styggebreen. Med Galdhøpiggen i sikte. Det tok ca 50 minutter å komme seg over.

Det er noen voldsomme sprekker i isbreen. Ville ikke ramlet oppi en.

Vi er over breen og nå begynte for alvor stigningen opp til toppen.

Her slet jeg skikkelig. Det er bratt og isete. Heldigvis er dette siste etappe. Det tok rundt en time fra breen til toppen.

Endelig er vi oppe. Jeg hadde nesten lyst til å gi opp. Mest fordi det var så glatt og det var så mange mennesker som trengte seg på fra alle sider.

Det var nesten ikke mulig å finne er sted å sitte på toppen. Når jeg skulle ta bilder av utsikten måtte jeg nesten trakke oppi matpakken til folk som satt rundt på den lille spisse toppen.

Hytten klarte vi ikke kommes oss inn i engang pga folkene og glatten.

Her er toppen. Også her er buddhistiske bønneflagg.

Heldigvis har vi hatt flott vær hele veien. Ikke for mye skyer og ingen nedbør. Det blåser litt og er fire grader her på toppen.

Utsikt mot Glittertind, Norges 2. høyeste fjell.

Har ikke som mål å gå der 😀

Utsikt fra toppen. Om dette er nord, sør, øst eller vest vet jeg ikke. Et røft landskap er det ihvertfall.

En varde, en haug med steiner oppå haugen med steiner.

Det var en lang vei å gå ned igjen. Vi måtte bruke broddene ellers var det livsfarlig. Jeg var ganske nervøs for de som kom bak meg, hvis de hadde falt hadde jeg også falt.

Men det gikk heldigvis fint. Hele turen tok 7 1/2 time. For å være ærlig (og det skal man jo) så var ikke dette noe kosetur. Jeg synes det er veldig gøy å ha vært på Norges høyeste fjell, men kommer nok aldri til å gjøre det igjen. Det var ikke for tungt heller, men det var glatten, steinete og alle folkene som dro ned turopplevelsen.

Liker best når jeg kan nyte naturen i fred og ro, og få gå i mitt eget tempo.

Neste fjelltur jeg går på blir nok under 1000 meter med utsikt over en vakker fjord eller noe sånt. Helt alene 🙂

#jotunheimen #galdhøpiggen #nasjonalpark #fjelltur #topptur #norgeshøyestefjell #utpåtur #norge #europa #biltur #reise

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Endelig har jeg vært på Norges tak

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top