En litt følelsesladet avskjed med Sør-Afrika

I går morges hadde jeg avtale med Charlotte (vår sør-afrikanske guide) kl 9.00. Hun ville vise meg District 6 i Cape Town.

11.feb 1966 ble distrikt 6 jevnet med jorden av bulldosere. De svarte måtte flytte fra stedet, ut til små brakkebyer, fordi de hvite ville bygge seg hus der.

Vi besøkte museet i District 6, der jeg fikk se mange bilder og små vers folk hadde skrevet.

Det var sterkt å lese og se hvordan det var under Apartheid. Carlotte bodde ikke i district 6, men hun fortate at de også ble tvangsflyttet ut av byen. Fra et fint hus med vann, strøm og bad inne. Til et fattigslig hus uten vann og strøm.

Det var ufattelig tøfft å høre på fortellingene hennes og være i dette museet. Jeg måtte bare gråte jeg også.

Når jeg gikk der følte jeg på en enorm sorg over alt de svarte har måtte tålt, men samtidig en enorm skam over å være hvit.

Så mye sorg i dette huset.

Det er ganske mange åpne plasser ennå i District 6. Disse markene er nå minnesmerker etter det som skjedde. Noen hus ble bygget der, bla.annet et universitet kun for hvite, nå er det heldigvis ikke bare hvite som får gå der.

Jeg ble ganske tankefull da jeg gikk derfra. Selvfølgelig har jeg lest bøker og sett filmer om hvordan det var, men å stå der i Cape Town var ganske spesiellt.

Vi fikk tid til å spise lunsj i en mer lystig gate, meg og Carlotte, før vi skulle dra til flyplassen. Dagene i Sør-Afrika var over. Det er ikke ofte jeg er lei meg for å måtte reise hjem. Men det var jeg nå. Kunne ønske jeg hadde i hvertfall noen dager til. Jeg har jo såvidt begynt å bli kjent her.

Nå har jeg nå kommet meg hjem etter 26 timer på reise.

Nå skal jeg også ta å laste ned bildene fra Kruger parken og fra rundt i Cape Town, så skal jeg poste litt av de også.

Håper jeg får mulighet til å reise tilbake en gang.

#reiser #gruppereise #byvandring #sørafrika #afrika #capetown #mandela

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “En litt følelsesladet avskjed med Sør-Afrika

  1. Jeg har ikke sett denne bloggen før nå. Skal lese alt etterhvert. Litt rart at du jør det jeg bare drømte om før da jeg var ung. Jeg planla en gang å sykle jorda rundt, skrev brev bl a. til Volvo i Sverige med spørsmål om evt. reklame/ finansiering. Men så klarte han jeg jobbet hos å snakke meg fra det.
    Håper du får mange fine turer fremover, jeg skal følge med deg.
    Hilsen din gamle onkel i Asker.

  2. Atle Eriksen: Ja, elsker å reise. Det gjør noe med en. Dumt at du ikke fikk gjordt noe med den drømmen da, men reise kan du nå gjøre ennå 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top