Reiseåret 2012

Nå blir det litt mimring på meg. Siden dette er en blogg som for det meste er meg selv som leser, tenkte jeg at jeg må lage en ordentlig minnebok. Det er jo helt ut med fotoalbum og den slags i heimen nå og bildene blir jo bare lagret på pc uten tekst. Kjekt å skrive ned litt minner man kan ta frem av og til. Det som er spennende med reiser er jo at man kan kose seg med turen både før, under og etter :-)…

Og nå mens jeg venter på neste tur som går om 18 dager til Mellom-Amerika………… 😀 så mimrer jeg litt om reiseåret 2012.

Marseille i Frankrike.

2012 ble et spesielt år. Jeg har jo skrevet endel om det før…. Tidlig på året bestemte jeg meg for å selge lieligheten jeg hadde i Bergen for å bo et års tid i Frankrike. Jeg valgte Marseille siden jeg hadde en venninne som bodde der. Litt lettere å starte et nytt sted når man har noen kjente rundt seg. Jeg pendlet da altså Bergen/ Marseille. På jobb en uke og “hjem” til Marseille to uker. Marseille er en vakker by og har alt jeg trenger for å trives. Sjø, strand og masse fjell like utenfor bygrensen. Perfekt  for meg 🙂

Det gikk bare noen uker etter jeg hadde solgt leiligheten min før min datter ringte meg og fortalte hun ventet baby. Så allerede sommeren 2012 fant jeg meg en leilighet i Bergen til leie. Jeg ville jo være i nærheten når babyen skulle komme 🙂

Jeg hadde mangen flotte turer i fjellene. Det er noe jeg virkelig savner. Selv om vintrene kunne være kald (rundt 10 grader av og til) med mye vind, var det alltid noen dager der man fikk vårfornemmelse. Og aldri noe kuldegrader eller snø.

Monacco

Mens jeg “bodde” i Frankrike fikk jeg besøk av min søster en gang og min datter og samboeren en gang. Da tok vi toget til Nice og buss videre til Monaco. Fasinerende lite land. En gang i fremtiden kommer jeg nok til å reise tilbake til Sør-Frankrike og  Monaco tenker jeg. Kanskje det er der jeg skal bo når jeg blir pensjonist? 😛

Innimellom jobb og Frankrike tok jeg en tur til Filippinene. Min sønn var også med da. Vi har savnet Manila siden vi flyttet hjem derfra i 2008, så det var på tide med en tur igjen :-). Men kun 10 dager der var litt travelt da. Jeg fikk ikke hilst på alle jeg ønsket. Men men en annen gang kanskje……..

Tenker mye på Filippinene nå etter naturkatastrofen før jul. Kunne virkelig ha ønsket at jeg kunne reist ned der og vært med på noe humanitært arbeid.

På vei til Filippinene måtte vi mellomlande i Brunei. Vi hadde 14 timer til neste fly, så vi bestillte en guidet tur rundt i Bandar Seri Begawan, hovedstaden i Brunei. Det er et muslimsk land med kongedømme. Guiden fortalte om denne fantastiske kongen som hadde alle ministerpostene i regjeringen. En meget begavet mann, syntes hun. Vi tenkte vel vårt om det ………… En skikkelig diktator??

Vi fikk se den store moskeen og palasset til kongen. Nydelig flotte bygninger. Vi tok også en vanntaxi og besøkte en av de 28 water villages som er i Brunei. Og så var vi innom et kjøpesenter, der de for det meste solgte gull og burkaer.

Da ble det ihvertfall et nytt land i Asia i 2012 🙂

I 2012 fikk jeg også reist til USA for første gang i mitt liv. Min søster og jeg reiste til Miami i Florida med Jomfrureiser. Ja, vi fikk lov å være med jomfrureier…………… 😛 Det var en treningstur der ca 25 damer var med (Har skrevet om dette før)

Tenk å kunne gå i sommerkjole på stranden i november da. Helt herlig.

Et av høydepunktene i Florida var båttur i Everglades for å se alligatorer. Sennende tur! Ellers koste vi oss stort i Miami. Tror ikke vi ble så veldig mye sprekere, ble for mye mat og mojitos til det .

Siste turen min i 2012 gikk til Gran Canaria i Spania. En uke i solen igjen. Egentlig var det min sønn som skulle ned der på sin første syden-tur alene. Jeg ble jo litt bekymret og sa at jeg ville reise ned jeg og i tilfelle han trengte meg. Det var egentlig ikke nødvendig. Han klarte seg bra han og jeg så han vel bare to ganger i løpet av den uken (vi bodde ikke på samme hotel). Så da brukte jeg tiden til å vandre i ørkenen og reise på bussturer rundt på øyen. Dette var bare et par uker før min datter hadde termin, så jeg hadde sjekket at jeg kunne komme meg fort hjem om det skjedde noe der, men heldigvis knep hun igjen til jeg kom hjem igjen 🙂

Masse flott natur og turmuligheter på Gran Canaria.

Så da fikk jeg altså besøkt 6 land i 2012 da. Frankrike, Monaco, Filippinene, Brunei, USA og Spania. Veldig fornøyd med det 🙂

 

 #reiser

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top