Endelig en fjelltur i Spania

I dag ble det endelig en tur på fjellet. Det er en fjellkjede mellom Albir og Benidorm som heter Serra Gelada. Den høyeste toppen, Alt del Governador, på 438 meter ser du her på bildet. Den skulle jeg kravle meg opp til i dag.

Det er bare to kilometer fra stien begynner til man når toppen.

På veien opp blir jeg igjen minnet på de kiloene jeg skulle tatt av. Det er tungt å være tung! Men kanskje heller ikke så lurt å starte turen midt på dagen når solen står på det høyeste og det er på det varmeste. Det var 25 grader og helt vindstille på denne siden av fjellet.

Det et en middels tung tur (for de som er i litt god form) og tar ca en time å gå opp. Litt bratt helt på slutten.

Endelig nådde jeg mastene. Glad jeg hadde 1 liter med vann med på turen. Det trengte jeg.

På toppen var det stup 438 meter rett ned i sjøen. Litt skummelt å stå for langt ute på kanten, for her var det mye vind i dag.

Utsikten var helt nydelig. Dette er utsikt mot Calpe og langt nedi der er fyrtårnet jeg gikk til i går.

Her ser jeg hele Altea og Albir.

Jeg traff bare et ektepar på hele turen. De var fra Norge selvfølgelig 😀 Vi stoppet opp å tok en liten prat. Fastboende her i område.

Ellers tror jeg de som går denne turen velger å gå tidlig på morgenen eller på ettermiddag.

Her ser jeg helt til Benidorm. Glad jeg ikke bor nede i den gryten der!

Det går sti hele veien over alle toppene til Benidorm. Ca 6 km til herfra toppen. Planen var å gå hele den turen, men siden jeg fikk den månedlige plagen var det nok med denne toppen i dag. Greit å ikke være for lenge borte fra toaletter da.

Jeg satt her oppe en stund og bare nøt utsikten. Dette er jo et perfekt sted for en bergenser. En liten by, sjø og mange fjell rundt byen. Nett som hjemme. Bare regnet som mangler 😀

På veien ned igjen merket jeg hvor bratt det egentlig var. Her må man gå forsiktig. Stien er av sand og masse løse små steiner. Men heldigvis endel busker og trær å holde seg fast i. Min venninne Lise hadde ledd seg ihjel om hun hadde sett meg gå nedover her. Jeg går som en 100 år gammel dame med benskjørhet, som er livredd for å brekke lårhalsen. Det gikk ikke fort ned igjen heller for å si det sånn. Men som man sier; Better safe, than sorry.

Jeg gikk hele veien tilbake til Altea. Så det ble en lang nok tur i dag.

Vel nede tenkte jeg ikke mer på vekten eller redselen for lårhalsbrudd. Da tenkte jeg hvor ufattelig deilig det er med fjellturer, sommer, sol, thai-mat og en iskald øl.

#altea #valencia #albir #spania #reise #ferie #spaniarundt #fjelltur #topptur #altDelGovernador #SerraGelada #syden

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

8 thoughts on “Endelig en fjelltur i Spania

  1. I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you design this
    website yourself or did you hire someone to do it for you?
    Plz respond as I’m looking to construct my own blog and would like to find
    out where u got this from. many thanks

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top