Yehliu Geopark, Taiwan

Det har regnet på ordentlig i dag. Da jeg gikk ut i morges var det regn og kun 20 grader. Jeg måtte opp å ta på meg en langbukse og en tynn vindjakke.

Rett over veien fra hotellet ligger Yehliu Geopark.

Det er en nesten 2 km lang geologisk park med kalkstein.

Kalksteinen har blitt formet gjennom tusenvis av år av vind, rein, sol og saltvann. Det er noen kraftige monsuner her også hver høst.

Disse sopp-formete steinene er det ca 180 stk av her. Og neste alle har fått sine egne navn.

Queen's Head er den mest berømte. Her må man stille seg i kø for å få ta bilder. Ligner en gammel egyptisk dronning. Hun er blitt varemerke for Yehliu landsbyen.

Disser her synes jeg var de kuleste. Stearinlys formede steiner. Hvordan er det mulig? En kule oppi en skål. Helt fantastisk.

Det føltes som å gå på en annen planet her. Hadde det ikke vært for alle de andre menneskene rundt kunne jeg lett ha drømt meg vekk.

Kanskje det var bra at det regnet, ellers ville det vel vært ennå flere folk.

Jeg så en liten topp og der måtte jeg selvfølgelig opp. Det var ikke mer enn 15 min å gå til toppen. Der var jeg helt alene. Så fantastisk. Det var flere stier rundt her i parken for de som liker å studere fugler. Men må være forsiktig, for det er stup rett ned i sjøen noen steder.

Jeg satt meg ned her en stund og nøt vinden i fjeset og det fine utsikten 99 meter over havet.

Utsikt mot landsbyen og hele geoparken. Den store grå bygningen rett frem er hotellet mitt. Jeg blir på hotellet her til i morgen, så tenker jeg tar en spasertur til utover her før jeg reiser inn igjen til storbyen. Det koster bare 22kr å komme inn i parken.

Thank heaven, for 7eleven. Jeg har spist mer her enn noen andre steder disse dagene jeg har vært i Taiwan. Her har de nøtter, rett i koppen nudler, boller og sjokolade. Og cola Zero. Alt jeg trenger for å overleve. Her har jeg spist både frokost, lunsj og middag.

Jeg prøvde å spise middag på hotellet i dag. Det var et stort buffet. Spis så mye du vil for 699 Taiwan Dollar, litt under 200 norske. Det var for det meste sjømat. Men fant litt kylling i pesto jeg ville prøve. Så tok jeg litt krabbe og røykt hai som jeg smakte på. Jeg spiste opp brødet ihvertfall 😛 Det var bortkastet penger.

I morgen skal jeg spise Pizza Margarita på Fridays. Det eneste jeg har synes har vært godt.

Ellers var det sånn type mat de hadde på buffeet. Sleipt fiskeskinn med lime.

Gleder meg til å komme hjem til normal mat. Sunn mat med masse grønnsaker. Føler meg skikkelig usunn etter all kiosk-maten. Her er grønnsakene for det meste sopp og sjøgress.