Yehliu fiskelandsby, Taiwan

32 grader og ikke et vindpust. Er veldig glad jeg kom meg på bussen ut av byen i dag.

Ca en times busstur ut av Taipei ligger den lille landsbyen Yehliu, det nordligste punktet i landet. Jeg betalte 28 kroner for den bussturen. Det er ikke mange som snakker engelsk her, så jeg fikk en på hotellet til å skrive en lapp på kinesisk med stoppestedet jeg skulle av, som jeg kunne vise til bussjåføren. Det er lurt å gjøre til taxi-sjåfører også.

Det var deilig å komme seg til sjøen. Og vekk fra alt bråket i byen. Dette er en veldig liten og rolig landsby. De som kommer her besøker geoparken og drar igjen. Den skal jeg besøke i morgen, så da skriver jeg litt om den da.

Jeg bor på det eneste hotellet som er her på stedet. Et ganske fint fire-stjerners hotel. Og bra er det, for etter kl 19.00 er det ikke mye som skjer rundt her.

Jeg har bare ruslet rundt i dag og tatt det helt rolig. Skal si de kan lesse på båtene her. Fascinerende å gå rundt å se på alt rotet i havnen. Legg merke til de store lyktene. De skal være sikker på å bli sett ute på havet.

Selvfølgelig er det bare fiskerestauranter her, til og med på hotellet. Jeg slet litt med å finne middag. Alt står på kinesisk og de forstår ikke hva jeg sier når jeg spør om de kan oversette. Tilslutt traff jeg på en jente som snakket litt engelsk. Jeg fikk bestilt stekt ris med egg og reker til slutt 🙂

Her er menyen. Ferskt er det ihvertfall. Mye snegler og blekksprut her.

Det er også et marked her med alle mulige varianter av tørket sjømat. Her er små reker og fisk. De maler opp tørket fisk her og lager en slags chips av det også. Det stinket bra her inne.

Et lite sjarmerende tempel på kaien.

Solen er på vei ned og båtene gjør seg klar til å dra ut på sjøen igjen. Og jeg går en kveldstur 🙂

#yehliu #reise #ferie #taiwan #fiskelandsby #asia #norskereiseblogger

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Yehliu fiskelandsby, Taiwan

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top