En dag i Lima, Peru

Vi landet på flyplassen i Lima før 10 i går formiddag. Igjen hadde vi samme hotellet som da vi først kom til Peru. Hotel Jose Antonio i bydelen Miraflores.

Hotelrommene var ikke klar da vi kom så vi gikk ut å spiste lunsj i mellomtiden.

Klokken ble nesten 3 før vi begynte på byvandringen vår. Bare å komme seg ned til sentrum igjen tok nesten en time i denne trafikken.

Selvfølgelig var det kloster og katedraler den lokale guiden var mest interessert i å vise oss. Selvfølgelig er det jo en stor del av historien til Lima, men jeg synes likevel vi bruker for mye tid i kirkebygg. Jeg vil se byen og livet der.

Bilder er fra St. Francis klosteret. Et enormt kloster med masse malerier i barokkstil. Joda, litt imponerende er det jo at de tar vare på disse skattene.

Vi gikk ned i katakombene under klosteret. Her regner de med at ca 35000 er begravet.

Ganske groteskt å gå her nede i de trange gangene med bare bein og knokler rundt oss.

Guiden ville ha oss inn i den store Lima katedralen også, men da satt heller min søster og jeg på trappen utenfor. Det er endelig sol og varme igjen. Vi ville nyte det litt før solen gikk ned.

Vi sitter på trappen og ser utover Plaze de Armas. Her er parlamentsbygningen. Presidenten og familien hans bor der, men det er ingen som vet om det er der han jobber. Kanskje han har kontor et annet sted?

Selvfølgelig har de hester med vogn i denne byen også, som i alle store byer rundt om i verden 🙂

Ser ganske sliten ut denne gampen her. Ikke så rart i 27 grader kanskje.

Plutselig kom det masse politi å stilte seg opp i parken. Med hjelmer, våpen og skjold med seg. De så egentlig ganske avslappet ut der de sto. Det var nok bare for å passe på at det ble nok en rolig torsdagskveld

Lima virker som en veldig spennende by med et yrende folkelig. Det bor rundt 8 millioner innbyggere her. Det lille vi så av Lima var mye vakrere og mer moderne enn de andre byene vi har sett her i Peru.

Det blir tidlig mørkt her, så i 6 tiden kjørte vi bussen tilbake til hotellet. Det er kilometer med strand her, men veldig få som bader. Det er vannet for kaldt til. Men mange surfere da.

På kvelden hadde vi felles avskjedsmiddag. Det har vært en reise med mye variasjon og opplevelser. Om 12 timer sitter vi på flyet hjemover igjen. Men ennå har vi noen timer å se Lima på. Nå skal min søster og jeg ut på egenhånd 🙂

#lima #peru #søramerika #jentetur #jomfrureiser #gruppereiser #ferie #søstrepåtur #rundtur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top