Utrolige Machu Picchu

Klokken 05.30 tok vi bussen opp til Machu Picchu. Det var allerede lang kø på bussholdeplassen. Jeg hadde jo trodd at det bare gikk an å gå opp der. Men neida, de fleste tar altså bussen. Den kostet 25 usdollar og tar ca 25 min. Ganske dyrt altså. Billetten til Machu Picchu koster 75 USD.

Portene åpner kl 06.00. Vi ville komme oss opp for å få med oss soloppgangen. Ganske magisk når tåken ligger som et teppe over fjellene og avdekker litt og litt av den hellige byen.

Her begynner vi å skimte litt.

Machu Picchu ble bygget fra år 1450. Den var bebodd i ca 100 år. Da ble den forlatt pga en koppeepidemi som var kommet til Peru med spanjolene. Spanjolene var aldri her oppe, men de var jo andre steder i Cusco-området, så noen var nede fra fjellet og tok smitten med seg opp igjen.

Terrassene de plantet korn og grønnsaker i.

Soltempelet.

Machu Picchu var ikke en vanlig inka-landsby. Det var en hellig by med flere templer og et sted de ofret til gudene.

Machu Picchu ble ikke “oppdaget” igjen før på begynnelsen av 1900. Her er bolighus som er restaurert.

Alle jomfruene i reisefølge.

Byggesteiner var det masse av her oppe. Så de slapp heldigvis å slepe de med seg opp der.

Flott utsikt

Nede i dalen der trasket vi dagen før.

Det er så utrolig vakkert her oppe. Og mye større enn jeg hadde forestilt meg.

Hver dag slipper de inn 4000 turister her. Det var lurt å komme tidlig selv om det var tåkete. Etter lunsj var det ganske mange folk her.

Fantastiske fjellformasjoner. Det går an å gå opp på den høyeste toppen der. Det blir solgt 400 billetter til det hver dag, men billettene må bestilles ihvertfall 3 mnd på forhånd. Stien er stupbratt og du på nærmest klatre i to timer oppover. Sikkert en fantastisk utsikt da.

I steden for å klippe gresset her opp har de sluppet løs mange lamaer. De var ganske effektive og så ut som de trivdes godt her.

Dette var et gjestehus.

Ikke så lett å se, men dette er en statue av en gondor. En stor fugl som de også ofret til. Foran på gresset ser du hodet og de to store steinene bak er vingene.

Vakkre omgivelser.

De må ha vært ganske spreke de som bodde her. Det var mange og lange trapper her

Oversikt over hele Machu Picchu

Ennå flere lamaer. Det var ingen av de som ville komme bort til meg å ta selfie.

Vi tok bussen ned igjen til Aguas Calientes på ettermiddag. Gikk litt på markedet der og satt på kafé helt til vi skulle reise videre.

Kl 19.00 gikk toget til Cusco. Det tok 1 t og 40 min. Jeg som trodde at vi måtte ta hele den ruten vi har tatt for å komme til Machu Picchu. Vi landet jo med flyet her i Cusco på mandag. Reiste til Urubambadalen, syklet til Santa Maria og gikk til Aguas Calientes via Santa Teresa. Dette brukte vi 3 dager på. Det var absolutt en opplevelse å ta den omveien. Det vil jeg anbefale til alle. Men det er altså mulig å komme til Machu Picchu på to timer fra Cusco hvis du ikke vil det.

I dag har vi hatt en rolig dag i Cusco. Flere av oss er blitt dårlig med feber og magetrøbbel. Håper det går over fort, for i morgen skal vi inn i Amazonas jungelen. Det blir spennende. Vet ikke om det er noe internet der, så kanskje dere ikke hører fra meg før over helgen.

#machupicchu #peru #søramerika #jomfrureiser #søstrepåtur #inka #ruiner #gruppereiser #rundtur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

5 thoughts on “Utrolige Machu Picchu

  1. Så rart og jeg tror jo ikke på tilfeldigheter, men i går kveld så jeg et program som har gått på nrk 2, fra Machu PIcchu. Og siden det er på nrk, kan du jo se det senere hvis du ikke allerede har sett det 🙂 Jeg skal dit en gang, det har jeg bestemt meg for 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top