2. dagen i Vietnam

Dette er typiske bygninger i Hanoi. Alle vil ha hus mot veien, så de er veldig smale. Kanskje bare 2-3 meter bred, men så går de kanskje 10 meter bakover. Ser ganske så snodig ut.

Har vært en fantastisk dag med masse inntrykk. Vi startet tidlig i dag med å besøke mausoleet til Ho Chi Minh eller onkel Ho som de kaller han her. Han var president i øst-Vietnam fra 1957 til han døde i 1969. Vi kom ikke inn i selve mosuleet, siden han er til “plastisk operasjon” i Russland. Han trenger visst en ansiktsløfting hvert år. Og de kan ikke utføre den jobben selv her ennå.

Vi fortsatte til President palasset og hagen. Ho Chi Mihn bodde aldri i palasset, bare når han tok imot VIP gjester fra andre land. Så istedenfor hadde de bygget et lite tadisjonellt vietnamesisk hus til han inne i hagen. Det var også en pagode i hagen. En av byens mest berømte. En-søyle pagoden.

Etter denne utflukten spiste vi lunsj på en resturant som hjelper unge vanskeligstilte og gatebarn med utdannelse og ut i arbeidslivet. Det var bare de ungdommene som jobbet på resturanten. Fantastisk god mat og trivelige folk. Det er ikke mangen som snakker noe særlig engelsk her, så det blir en del missforståelser og vi må ty til litt tegnspråk. Men det går jo stort sett greit.

En-søyle pagoden. Bygget i 1049 av keiser Ly Thai Tong. Den skal symbolisere en lotusblomst som stiger opp av Sorgens hav.

Vi kom ikke helt bort til president boligen heller. Bygget på slutten av 1800tallet mener jeg å huske. Av franskmenn, mens de ennå var kolonisert av Frankrike.


I denne hytten var det egentlig onkel Ho bodde til han døde.

Det var masse sitrus trør i hagen. Dette er Pomelo. Ligner på grapefrukt, bare større og søtere.

Vi var også innom et gammelt fengsel, som nå var laget til et museeum. Mye minner fra Vietnam-krigen. Sånn som dette satt de politiske fangene lenket fast hele døgnet. Var tøfft å se alle bildene fra dette fengselet.

Til slutt på byturen vår var vi på det første universitetet som ble bygget i Vietnam. Det ble først bygget som et tempel i 1070 til ære for filosofen Kungfutse, og gjordt om til universitet i 1076.

Nå er det igjen et tempel. Litteratur-tempelet. For vietnamesere er det to ting i livet som er det viktigste, god oppdragelse og utdannelse. Det merker man, har ennå ikke truffet noen som er uhøflig eller aggresiv her. Men hvor mye de er undertrykt og hjernevasket av kommuniststyret er vel ikke så godt å svare på. Utenpå ser de nå ganske så lykkelig og fornøyd ut.

Guiden vår fra Norge fortalte litt av sin historie. han kom som båtflyktning til Norge som 10 åring på -80 tallet. Han vil ikke kritisere Vietnam, men han sier at det kan stilles spørsmål ved hvor positiv han andre guiden vår er som bor i Vietnam.

Meg og en annen fra gruppen tok oss en tur til byen alene på kvelden. Rotet oss bort med en gang selvfølgelig. Prøvde flere ganger å spørre folk etter veien der vi ville, men ble sendt i forskjellige retninger hele tiden, så vi måtte bare hoppe i en taxi. Pengene her er helt latterlig. 10 000 dong er 3 norske kroner. I går tok jeg ut 2 mill og har brukt opp nesten alt 😛 Men fy så spennende det var å gå rundt på markedet på kvelden. Så utrolig mye vakkert de selger her. Dessverre stenger alt kl 22 så det var ikke mye vi fikk med oss i posene. Tok ikke med meg kameraet på kvelden desverre. Det hadde jo vært de bildene det er spennende å se.

I morgen skal vi på båttur på den UNESCO-fredede Hanoibukten og overnatte på båten. Gleder meg veldig til det. Tror ikke det er noe internett på båten, så da må dere vente et par dager til å se den fantastiske turen 😀

#Vietnam #Hanoi #reise #ferie #gruppetur #rundtur #albatrostravel #norskereiseblogger #Asia

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “2. dagen i Vietnam

  1. Spennende å lese, takk 🙂 Og siden jeg skal dit selv om et par måneder, så er det jo ekstra gøy! Kjenner meg litt igjen i deg i hvordan du skriver og hva du har opplevd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top