Slummen i Sucat road

Langs Sucat road.

 

Bare under denne broen bor det 62 familier.

 

En av de første slummene du ser når du kommer til Manila ligger langs en elv på veien fra flyplassen. Forholdene her ser ut til å være mye verre enn i Baseco. Bare under den 4 felts broen var det 62 familier som bodde. Helt ufattelig. Det var så mye forurensing der at det så ut som elven var ren olje. Insekter, boss og avføring alle veier.

Vi prøvde å gå mellom “husene” under broen. Det var bare noen tynne planker som var laget som gater, rett over den skittneste elven du kan tenke deg. Helt bekmørkt var det også der, så du måtte føle deg frem og gå veeeeeldig forsktig. En forferdelig klam og ekkel luft og den lukten det var der, skitt, eksos og råtten søppel. Jeg hadde nok ikke klart å bodd der en dag.

Vi fikk være med en annen norsk familie ut der noen lørdag morgener. De delte ut mat til de som bodde der. En næringsrik suppe laget av kylling, nudler og grønnsaker. Vi pratet med folkene der og fant fort ut at det var mye sykdom der. Mangen av barna hadde malaria, luftveisplager og orm i magen. Orm i magen er helt vanlig når man går uten sko i skittent vann eller på bakken. Parasitter går inn i foten og vandrer inn i innvollene. Ekkelt. Men da lærte jeg hvor enkelt det egentlig er å redde noen liv, gi barna sko å gå med. For mangen dør jo av underernæring pga orm i magen. Etterhvert startet også denne norske familien å ha medicine outreach. De fikk leger og sykepleiere med en dag i måneden til å behandle og gi medisiner til de som trengte det. De gjør en fantastisk jobb der nede ennå.

I “gatene” under broen. Det er bare blitzen min som lyser opp her. Tror ikke folk mye over 60 kg skal gå her, da hadde de rast rett i det skitne vannet.

#filippinene #asia #Manila #slumområder #reise #frivilligarbeid
 

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top