Berat, byen med 1001 vinduer

I dag ble det busstur et stykke sør-østover i Albania. Vi skulle besøke landets eldste by, som ble etablert i 6.århundre før Kristus. Her bor det rundt 70 000 innbyggere.

Den gamle bydelen, som er på bildet, blir kalt byen med 1001 vinduer. Gamlebyen og fortet på toppen står på UNESCOs verdensarvliste.

Det tok omtrent 1 1/2 time å kjøre fra Durres til Berat. På veien fortalte guiden litt om landet. Det var ikke alt jeg forsto av albaniaengelsken hans, men litt klarte jeg å plukke opp. Det bor 3 mill. innbyggere i Albania, men man regner med at det bor mellom 10-12 millioner albanere i andre land i Europa. Det er mange som reiser ut for å finne seg arbeid. Arbeidsledigheten er stor i Albania. En normal lønn her ligger på rundt 400€ i måneden. Dette er et av de fattigste landene i Europa.

Det var spennende å sitte på bussen å se hvordan de lever her. Det står ennå igjen mange grå triste boligblokker fra kommunisttiden. Dengang fikk alle familier make leilighet på noen å 50 kvadratmeter, uansett hvor mange de var i familien.

Men vi kjørte for det meste forbi små enkle eneboliger. Nesten alle hadde oliven- og frukttrær i hagene. Det var store dyrkede marker med meloner, mais, oliven, tomater og epletrær.

Innimellom så jeg flokker med geiter eller sauer. Og ikke en eneste flokk var uten en gjeter eller to.

Det så ikke ut som det var uvanlig at bøndene kom fra markene med hest og kjerre med avlingen sin istedenfor traktor. Det er ikke modernisert mye utpå landsbygden altså 🙂

Det var en smal og kronglete vei bussen måtte kjøre for å komme opp til festningen. Inni festningen var det små trange og bratte gater mellom kirker og små steinhus. Vi gikk rundt her oppe et par timer før vi spiste en tradisjonell albansk lunsj (kan poste litt om maten en annen dag).

Drueplantene henger over de trange gatene.

En gammel mann vinker meg bort for å se på suvenirene han selger. Det var flere andre som også solgte vevede tepper, duker og annet håndverk. Virkelig et idyllisk sted.

Byen ligger ved elven Osum. Heldigvis var det litt overskyet innimellom. Gradestokken var oppe i 28 grader i dag, så det var godt når den stekende solen forsvant bak skyene av og til.

Vi var tilbake i Durres før klokken 18 i kveld. Ganske trøtt og full av inntrykk, så i kveld blir det ihvertfall tidlig i seng.

I morgen tenkte vi oss inn til hovedstaden Tirana. Må jo se den også mens vi er her 🙂

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top