Taipei 101

Jeg har ikke klart å snu døgnet ennå. Klarte ikke å sovne før kl 6.00 i morges (24.00 norsk tid) og våknet opp igjen kl 13.30. Det er ikke noe vindu på rommet mitt heller, så blir jo helt døgnvill her inne.

Siden det ble litt sent på dagen før jeg kom meg ut bestemte jeg meg for å besøke Taipei 101, verdens nest høyeste bygning. 508 meter høy med 101 etg. I 2004 var det verdens høyeste, men da ville selvfølgelig de arabiske emirater slå den rekorden.

Jeg spurte i resepsjonen hvilke retning jeg skulle gå for å finne bygningen. Jenten svarte meg at jeg ikke kunne gå bort der, det ville ta mer enn to timer. Da jeg googlet avstanden sto det at det tok 19 min å gå. Hun bare lo da og sa no no tooo faaa 😀 Hun sa jeg måtte ta undergrunnen til tinghuset og gå ca 10 min derfra.

Mens jeg gikk i retning undergrunnen fikk jeg øye på Taipei 101 og kunne ikke forstå at det ville ta flere timer å gå bort der. Jeg gikk strake veien til tinghuset (tok meg 15 min) snudde mot høyre og gikk i 7 min til og der sto jeg med bygningen 😀

Skal ikke tro på alle her altså. Hun hadde vel aldri gått rundt i byen.

Inne i bygningen var det en annen jente som fortalte meg at jeg måtte reservere plass dagen før hvis jeg ville opp på toppen. Jeg tok heisen opp i 5.etg hvor de selger billetter.

Der var det ingen kø, jeg fikk billetter og sto i heisen et par minutter senere.

Utsiktsdekket er i 91.etg. Det tok 40 sekunder med heisen. Like lang tid som det tar å komme opp en etg. med heisen der min datter bor 😀

Fikk litt dotter i ørene på den turen.

Utsikten var helt amazing. Det er store vinduer hele veien rundt. Det går også an å gå opp et par etasjer og ut på en plattform. Men der er det tykke murer og et høyt gjerde, så ikke så lett å se noe der.

Det var mye varmere enn jeg hadde forventet her. Det var 28 grader da jeg gikk ut i dag. Til og med her opp på Taipei 101, nesten 500 meter oppe, var det helt vindstille i dag.

Jeg fant tilbake til tinghuset og spiste middag på TGIF. Pizza Margarita. Ikke noe rar kinesisk mat i dag altså.

Resten av ettermiddagen/ kvelden gikk jeg rundt i de mindre gatene. Da lignet det mer på en asiatisk by. Matservering på gatene og masse små plastikkbutikker.

I morgen tenkte jeg å ta en hop on hop off buss rundt, da får jeg sett større områder av byen. Og så skal jeg finne det store "must visit" nattmarkedet i byen.

#taipei #taiwan #asia #verdensnesthøyestebygg #reise #ferie #verdenrundt #taipei101 #norskereiseblogger

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

8 thoughts on “Taipei 101

  1. Hei! Så kult at du er i Taiwan! Jeg sitter (står) nå på metroen i Taipei på vei til skolen, og plutselig kom bare bloggen din frem.
    Selv er jeg en stor fan av nattmarkedene, jeg anbefaler at du drar til Shilin, det største, imens du er i Taipei. Der får du smakt masse rar kinesisk mat!
    Østkysten er et must. Det er helt fantastisk. Om du har tid, ta turen til Green Island! Den er veldig liten, du trenger ikke mer enn to dager – men det er virkelig verdt det, om du vil kjøre scooter rundt en øy alene, scoobadive eller snorkele, og bade i saltvanns-hotsprings om du vil ha litt ekstra luksus. Det er litt turistete, men det er bare å velge de lokale spisestedene og få seg noen venner. Lokalfolka synes det er veldig spennende med utlendinger og vil ta bilder , spanderer på øl, etc.
    Taiwan er full av god mat, smak på masse rart – det er vanligvis superbillig også. Du kan få full middag for ti kroner om du er heldig.
    Håper du koser deg, ta gjerne kontakt om du vil!
    P.S.: Folk her er veldig vandt til superconvenient transport, det er billig metro og buss å finne overalt. De forstår ikke hvorfor en utlending heller vil gå, og se seg rundt på veien 🙂

  2. Alvilde: Hei. Heldig du er da som bor her og blir skikkelig kjent med landet. Takk for gode tips. Jeg har bare 6 dager igjen her, så får ikke tid til alt for mye. Litt dårlig planlegging. Ville reise til østkysten, men får ikke togbilletter nå i helgen. Så vi får se hva jeg finner på i stedenfor 🙂
    Skal ihvertfall på nattmarkedet i kveld 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top