Nå er vi begynt på Mayaindianer ruten i El Salvador

Vi reiste tidlig fra San Miguel. Har jo blitt vandt til å stå opp i 5-6 tiden nå. Men vi er jo i seng før kl 22 på kvelden også da :-D.
Vi kjørte til San Salvador for å se ruinbyen Joya de Ceren, som ble begravet rundt år 590 av et vulkanutbrudd.
Stedet kalles “Amerikas Pompeii”.
Var interessant å se hvordan Mayaindianerene levde, men jeg er jo mye mer spent på å se templene.
Vi skal besøke 3 andre Maya steder også.

Her er bilde av litt av utgravningene. En badstu bakerst her!!
Kan ikke helt forstå hvorfor de ville ha en badstu i landsbyen.
Det er jo ganske så hett her fra før av.

Vi var på en liten vandring i San Salvador også etter lunsj.
Mens de andre i gruppen var å så på en kirke, spurte jeg guiden om min søster og jeg bare kunne vente utenfor i en park.
Han ble litt bekymret, men sa nå okay til slutt.
Vi lovet å sitte helt stille på en benk.
Guiden kom ut av kirken flere ganger for å se etter oss.
De sier det er en av verdens farligste byer (synes jeg hører det stadig vekk der jeg reiser).
Men her skjer det 18-20 drap i døgnet!
Og landet har bare 6 mill. innbyggere, så det er jo endel drap det da.

Vi satt nå på benken og så på livet rundt oss.
Ganske mye fattigdom og elendighet her. Mangen menn med rusproblemer ser det ut som.
Men det som jeg synes er litt rart er at de fleste kvinner her er veldig overvektige. Det har vi egentlig sett i alle de landene vi har vært i nå.
Skikkelige matroner her.
Turde ikke ta så mye bilder her på benken, var litt redd for at disse svære damene ville banke meg opp :-P.

Ellers ble vi jo straffet da for at vi ikke gikk i kirken.
Det kom to nonner som prekte for full hals akkurat der vi satt.
Var ikke måte på hvor ivrig de var på å få fram budskapet om synd og fordervelse. Vi forsto jo ingenting av hva de ropte ut. Bare et par ord nå og da 🙂

Jaja, vi fikk nå kjent litt på hvordan det er her i San Salvador.
Kvelden har vi bare tilbrakt på hotellet med god mat og godt selskap.
Vi fikk ikke lov å gå ut etter det ble mørkt (og det var jo kl 18.)

I morgen er det avgårde til Honduras. 5. landet på turen allerede.

#reiser #ferie #gruppereise #mellomamerika #latinamerika #elsalvador #sansalvador

Lunsjen vi spiste i dag.
Noe maisbrød fylt med bønner, ost, kjøtt og en eller annen plante. Pupusasi. Tradisjonell salvdorsk mat de spiser til frokost, lunsj og middag.
Ikke noe helsekost. Sikkert derfor de er så feit.
Det var ikke godt, så vil ikke anbefale det.

En rolig gate i San Salvador. Skal poste fler når jeg får de fra kameraet.

#reiser #gruppetur #elsalvador #sansalvador #ruiner #mayaruiner

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top