Natt til dag 4. Beijing/ Xian

Vi kom til Xian i går morges kl 8.00. Da hadde vi tatt nattoget fra  Beijing kl 20.45 kvelden før. Dere kan tenke dere 25 nordmenn med kofferter og bager skal prøve å komme inn på en av Kinas største togstasjoner (helst) samlet. Det finnes ikke køkultur i Kina. Folk presser på fra alle kanter. Vi fikk grei beskjed fra guiden at vi ikke måtte slippe noen mellom oss, for da ville det plutselig være 100vis mellom oss. Det som var greit var jo at det bare var folk som hadde billett som slapp inn på stasjonen. Ellers hadde det vel vært enna verre. Perrongen til toget åpnet en halv time før toget gikk, og der var det disiplin. Alle dørene mellom vognene var låst. Du måtte gå i akkurat den vognen du skulle være og der sjekket de billetten din utenfor. Jeg havnet i sovekupe med en far som var på reise med sine to tenåringer. Det er jo ikke sånt vi nordmenn synes er komfortabelt med en gang, men det gikk jo greit. Var stuptrøtt etter en lang dag, så jeg sovnet ganske raskt.

Dette var en førsteklasses sovevogn, “softsleeper” kalte de det. Myk seng var det definitivt IKKE. Jeg våknet mangen ganger i løpet av natten og hadde ganske så vondt i hofter , nakke og rygg. Men men, en morsom opplevelse ble nå dette også.

#togtur #kina #Beijing #Xian #asia #reiser #gruppereiser #allelandiasia #ferie #verdenrundt

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top