Amman

Amman, hovedstaden i Jordan, er en stor by som brer seg over mange små topper. Det er rundt 1 million registrerte innbyggere, men man regner at det bor rundt 3 millioner her. Mange er flyttet over fra Syria uten å registrere seg som flyktninger.

Byen er tettpakket av biler. Trange gater uten fortau de fleste steder. Her går ikke folk, de kjører bil eller tar taxi. Så det blir ikke noe spasering rundt i denne byen på meg.

Vi startet dagen grytidlig. Ca. 7 mil utenfor Amman ligger en liten by som heter Ajloun, uttales Ashlon. Her besøkte vi en borg som muslimene bygget i år 1100 for å beskytte seg mot de brutale korsridderene, den gang det var de som drepte og plyndret i Midtøsten.

Ajloun var en viktig by hvor karavanene som skulle fra Israel til Egypt kom innom. Fra toppen av borgen har man utsikt milevis til alle himmelretninger.

En av salene i borgen. Det kan leies til bryllup eller andre store begivenheter.

Senere på dagen besøkte vi byen Jerash, som ble grunnlagt av Alexander den store. Senere overtok romerne byen og utvidet den betraktelig. Her går vi inn den enorme sørlige porten.

Hovedgaten i Jerash. Det sies at det har bodd rundt 50 000 her i romertiden. Gatene her hadde overbygg og det var små butikker på begge sider. Det er flere templer her laget for forskjellige romerske guder. Byen ble forlatt etter et jordskjelv på midten av 700-tallet.

Tempelet til gudinnen Artemis er det største og flotteste tempelet her inne. Søylene ble ikke ødelagt av det store jordskjelvet. Romerne bygget tempelet så det skulle tåle et stort skjelv. Søylene er flere deler og hult inni. De er tredd ned på et høyt tre og er buet nederst. Så det svaiet i takt med jordskjelvet.

Her demonstrerer en sterk mann at han kan rikke på de enorme søylene. Imponerende 🙂

Turen rundt i ruinbyen Jerash tok to timer. Det sier litt om hvor stort det er her. Et vakkert sted.

Siste stopp var på en av åsene i Amman. Her lå også byens citadell og Zeus tempel. Det var en fantastisk utsikt over byen på alle kanter. Noen vakker by kan man jo ikke si at det er da akkurat.

Jeg har lært masse om romertiden og korsfarerne i dag. Mye spennende historie. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

#amman #asia #jordan #romertiden #ruiner #jaresh #reise #korsriddere #templer #ferie #gruppetur #albatrostravel #rundtur #midtøsten

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Amman

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top