Sørøst-Asia, paradis på jord

Brunei, Kambodsja, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar (Burma), Filippinene, Singapore, Thailand, Vietnam og Øst-Timor er de 11 landene som utgjør Sørøst-Asia, min favoritt-destinasjon. Jeg har besøkt 10 av de, mangler bare Øst-Timor.

Første gang jeg var i Asia var i 2003. Da var jeg med en liten gruppe hvor vi besøkte Thailand, Laos og Myanmar. Drømmen min på den tiden var å få jobbe med kvinner og barn som var utsatt for vold og overgrep. Så målet med turen var å besøke barnehjem og frivillige organisasjoner for å se hvordan de jobbet, hovedsakelig i Thailand.

I Sør-Thailand krysset vi grensen over til Myanmar til fots. Bildet er fra broen som går over grensen. Der var det voldsom aktivitet med handel og tigging.

Vi besøkte en liten landsby og et barnehjem i Myanmar. Husene i landsbyen var bygget på påler for å forhindre ville dyr å komme seg inn. Nå var vi bare helt nord i Myanmar hvor det så skikkelig fattigslig ut. Lite veier, ingen elektrisitet eller innlagt vann. Det var to korte dager vi var her, så jeg kunne godt tenkt meg å sett mer av Myanmar en gang.

Vi fikk med oss en del av den vakre kulturen i Thailand også. Her er vi på tempelfjellet i Chang Mai, ganske langt nord i Thailand. Etter å ha vært i nord et par uker reiste vi ned til Bangkok og besøkte nattmarkedene og Grand Palace. En spennende by som jeg har besøkt en gang til etter den første turen. Det ble også noen dager lenger sør. I den beryktede badebyen Pattaya ble det tid for soling og bading. 

Her står jeg midt i Den gylne triangel, hvor grensene til Thailand, Laos og Myanmar støter sammen. Den gylne triangel er mest kjent for stedet hvor en stor del av verdens illegale opium og heroin ble produsert i store deler av 20. århundre. I fjellene rundt her blir det fremdeles dyrket mye opium.

Vi tok en båt over elven fra Thailand til Laos. Det ble bare en dagstur her, siden vi ikke hadde fått ordnet med lenger visum. Her er vi på et marked i den lille byen vi var i. Det var en politimann som fulgte etter oss hele tiden mens vi var i Laos. Han snakket ikke noe engelsk. Så om han var der for vår sikkerhet eller om han ville holde øye med oss det fant vi aldri ut av.

Det ble bare en kort dag her i Laos, så jeg kunne absolutt tenkt meg en tur ned her igjen en gang det passer sånn.

Filippinene, mitt andre hjem 🙂 Jeg kjenner på lengsel hver gang jeg ser på bilder eller hører om Filippinene. Første gang jeg var her var våren 2007, da ble jeg så begeistret at jeg klarte å overtale min mann (nå eks) og mine to barn til å flytte ned her. Vi solgte leiligheten og sa opp jobbene våre i Bergen og flyttet ned til Manila i august samme år.

Vi var med i en frivillig organisasjon som jobbet med fattige barn i slum-områdene, som gav helsehjelp, skolegang og mat. Jeg fikk også en filippinsk venninne som jeg startet opp et senter for jenter i prostitusjonsmiljøet sammen med. Hun driver det ennå.

Etter bare ti måneder bestemte vi oss for å flytte hjem igjen til Bergen. Hjemlengselen ble for stor og det var vanskelig å følge opp skolen for min sønn når alt var på engelsk. Men vi er alle glade for at vi fikk muligheten til å bo så lenge i Filippinene. Vi har gode minner for livet derfra. Vi har vært nede å besøkt venner og kjente to ganger etter vi flyttet hjem igjen. Bildet er fra en ferietur vi hadde til Boracay, en herlig liten øy en kort flytur fra Manila.

 

Jeg hadde en drøm om å få oppleve nyttårsaften i Singapore. Og det fikk jeg nyttåret 2007-2008. Det var helt magisk. Alt fyrverkeri var offentlig. Over 200 000 mennesker samlet seg ved elven midt i byen for å se på fyrverkeri. Det har blitt to til turer til Singapore etter dette. Jeg elsker det lille landet. Utrolig mye å se her av både arkitektur og natur. Står høyt på listen min over land jeg vil tilbake til 🙂

En av gangene jeg besøkte Filippinene mellomlandet vi i Brunei. Et lite land som er omsluttet av Malaysia på øye Borneo. På en dag fikk vi sett utrolig mye av landet. Vi var i den berømte moskeen i hovedstaden Bandar Seri Begawan. Kuppelen er av 24 karat gull. Det ble også et besøk på palasset til sultanen av Brunei. Guiden skrøt av han og kunne fortelle at han hadde alle ministerpostene i landet. Høres ut som en med voldsomt kontrollbehov, tenkte nå jeg 😀 

Det ble også tid til en båttur for å besøke en vann-landsby. Her fikk vi komme inn til en gammel dame som tok imot turister. Hun laget litt suppe til oss og gav oss te. Vi satt å smilte og nikket til hverandre. Hun kunne ikke et ord engelsk. Men et kjempehyggelig besøk likevel.

I 2013 var jeg på rundtur i Vietnam. Da reiste jeg med en gruppe. Vi starte i Hanoi i nord og endte opp i Ho Chi Minh i sør. Det var en drømmereise med båttur i Halong bukten. sykkeltur blant rismarkene og som på bildet, en rotur i Mekong deltaet. Vietnam kan anbefales.

Jeg var også på Bali i Indonesia sammen med en venninne i 2013. 10 dager med etterlengtet sol og strand. Vi var også på noen dagsturer rundt på Bali selvfølgelig og så på alle de fantastiske templene og risterassene. Bali er virkelig helt unikt. Jeg kunne vært der mye lenger.

Malaysia og Kuala Lumpur sto for tur i 2014. Her reiste jeg for første gang helt alene til et fremmed land i Asia. Det gikk velig fint og jeg hadde to herlige uker her. Ene uken reiste jeg med buss over hele landet, fra Kuala Lumpur til en øy som het Penang. Da først oppdaget jeg hvor muslimsk landet var. Alle damene gikk heldekket i svart både på stranden og ved bassenget på hotellet. Men det så ikke ut som noen brydde seg om at jeg solte med i bikini ved bassenget. På stranden gikk jeg bare på tur og dekket meg litt mer til. 

Kuala Lumpur var en fascinerende by. Veldig internasjonal, her finner man både vestlige og asiatiske butikker og resturanter. Bildet av Petronas tårnene er tatt på kvelden. Jeg har faktisk ikke gjort noe med bilde, lyskasterne på bakken gjorde at det ble et veldig spesielt lys.

Vinteren 2015 måtte jeg bare komme med bort fra kulden i Norge igjen. Da ble det Kambodsja. En venninne hang seg på og vi fløy til hovedstaden Phnom Penh. Der var vi et par dager før vi tok båt opp Tonle Sap elven helt til Siem Reap. Her fikk vi besøke de store tempel-byene Angkor Wat og Angkor Thomb. Det følelsen av å gå inne på tempelområdene kan ikke beskrives. Det er noe av det vakreste jeg har sett. Ennå angrer jeg på at jeg ikke tok meg bedre tid. Jeg skulle satt meg ned der og bare tatt inn all skjønnheten. Kanskje en annen gang. Etter noen dager i Siem Reap tok vi buss helt ned til kysten, til en by som het Sihanoukville. Her ble det soling og bading de siste dagene. En fantastisk tur og et fantastisk land. Og når man tenker på historien til landet er det helt utrolig at de virker så åpen og gjestfrie.

Det var litt om mitt paradis på jord. Jeg har selvfølgelig skrevet mer tidligere i bloggen, så det er bare å ble bakover.

#reise #norskereiseblogger #rundreiser #sørøstasia #Brunei #Kambodsja #Indonesia #Laos #Malaysia #Burma #Myanmar #Filippinene #Singapore #Thailand #Vietnam #hektetpåreise

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

6 thoughts on “Sørøst-Asia, paradis på jord

  1. Hei, jeg kom tilfeldigvis over bloggen din i dag. Så mye spennende du har opplevd! Jeg lager selv en blogg nå, og det er morro. Jeg er i Spania nå, skal gå en pilgrimstur fra Leon til Santiago, 10.4. Så går flyet mitt fra Madrid 1 mai, da går turen videre til Asia 🙂 Lander i Bangkok og reiser videre ned mot Kambodsja. Først en stopp på Ko Chang, en Norsk dame eier et utrolig koselig sted der, rett på stranda. Indie beach heter det. Så blir det Vietnam. Mulig en tur til Bali også, og om jeg rekker det, så blir det flere land også. Skal reise i 3,5 mnd der nede, så god tid. Men likevel, tida flyr fort, og jeg vil reise sakte 🙂 Skal du reise ved de tidene også? Klem fra Aina 🙂

  2. Aina: Oi, høres ut som du fÃ¥r en fantastisk reise. Har tenkt i flere Ã¥r at jeg vil gÃ¥ den pilgrimsturen. Kanskje neste Ã¥r? 🙂 Har vært de andre stedene pÃ¥ ruten din. Jeg fÃ¥r følge litt med deg da pÃ¥ bloggen din 🙂 NÃ¥ reiser jeg til Jordan neste uke. I mai skal jeg ha et par turer i sør-Spania Du mÃ¥ ha en riktig god tur. Klem fra Linda

  3. Tusen takk, for svar , Linda 😉 Jeg håper du får gått pilgrimstur, jeg gleder meg stort til å gjøre det. Vakkert, men slitsom, og sikkert masse følelser i sving. En indre reise er denne reisen min, først og fremst. Kos deg masse med alt du skal på 😉

  4. Leser flere av innleggene dine nå, du har opplevd så mye som jeg ønsker å oppleve og noe har jeg jo vært heldig å oppleve selv 🙂 Men en ting, har du sett filmen Eat, pray, love med Julia Roberts? Hun er jo i Italia, India og Bali. I India er hun på et slags senter, healingsenter eller lignende. Har du vært på noe slikt? Jeg ønsker å finne et slags retraet/velvære senter i Thailand med yoga og rens/detox. Og som ikke er et dyrt spa, men som jeg kan være på over litt tid.Har du erfaring eller vet om et slikt sted i Asia?

  5. Aina: ja, har lest boken og sett filmen flere ganger. Var pÃ¥ den stranden pÃ¥ Bali hvor noe av filmen er spilt inn. Har ikke vært pÃ¥ ashram ennÃ¥. Men skal pÃ¥ en yogatur til Maldivene i november. Er sikkert herlig Ã¥ sette av tid til Ã¥ pleie kropp og sjel 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top