Gode minner fra Irland

Fire dager i Irland er ikke nok hvis man vil få med seg litt av det landet har å by på. Vi bodde i Temple Bar området, en travel del av Dublin med utallige resturanter og puber. Her var det liv fra morgen til langt på natt.

Temple Bar pub åpnet i 1840 og er den mest kjente puben visstnok.

Vi betalte oss inn på Guinness Storehouse ene dagen. Her får du lære historien til det berømte bryggeriet og sett på filmer og bilder hvordan de lager det mørke ølet sitt. Det eneste jeg husker fra det var at de bruker over 100 000 tonn korn hvert år i produksjonen sin! Tenk alle de deilige brødene man kunne fått ut av det 😛

Fisken på bildet ble brukt i en reklamekampanje på 70-tallet 🙂

Torsdagen tok vi en dagstur til Nord-Irland. Vi måtte sto opp kl 05.30 for å rekke bussen.

På veien stoppet vi med The Dark Hedges og ved en hengebro som gikk over til en liten øy. Jeg har lagt ut litt bilder av det tidligere i uken.

Målet for turen var Giant's Causeway. Sekskantede steinsøyler som er blitt dannet av vulkanutbrudd millionvis av år siden.

Det var like vakkert og spektakulært som det ser ut som på bilder. Og absolutt verdt å ta turen til synes nå jeg.

På veien tilbake til Dublin på torsdag stoppet vi en times tid i Belfast. Her, som de fleste andre steder i verden, har de det morsomt på Donald sin bekostning 🙂

Siste dagen hadde jeg alene i Dublin, siden min venninne hadde booket et tidligere fly enn meg hjem.

Da besøkte jeg Dublin slott før jeg tok en tur til vikingmuseet. Spennende å lære mer om historien fra vikingtiden.

En del av Dublin slott som ble begynt bygget på 1200-tallet.

Det var sol og en deilig temperatur på fredagen. Så etter vikingmuseet gikk jeg en tur langs elven Liffey helt ned til havnen.

Millenniums-broen. Harpen er varemerke til Guinness og kanskje det folk forbinder mest med Dublin.

Irland var land nr 65 som jeg har besøkt nå. For meg som "samler" på land er det alltid gøy å krysse et nytt av fra listen. Selvfølgelig ekstra gøy når man tar med seg gode minner hjem igjen. Den vakre naturen i Nord-Irland gjorde virkelig inntrykk på meg. Og historiene fra vikingtiden var utrolig spennende. Det er jo en stor del av vår norske historie. Dublin og resten av Irland kan virkelig anbefales.

Om ca 4 uker blir det en ny reise til et nytt land. Da blir det endelig Ljubljana i Slovenia. Spennende.

#reise #dublin #irland #nordirland #storby #norskereiseblogger

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

4 thoughts on “Gode minner fra Irland

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top