I midnattssolens rike, liksom

Jeg har i mange år hatt lyst til å reise nordover i landet vårt. Jeg har ikke vært lengre nord enn Ålesund før nå.

På mandag tok jeg fly til Bodø rett etter jobb. Der traff jeg en venninne og vi kjørte videre opp til Hinnøya i Lødingen kommune, som ligger helt i Vesterålen.

Vi kom frem sent mandag kveld. Min venninne besøkte en annen venninne hun kjente her i Lødingen, mens jeg ville slappe av på hotellet etter en lang uke på jobb.

Tirsdag er eneste dager det har vært litt fint vær. Vi kjørte en tur rundt på øyen. En fantastisk vakker natur her. Vi stoppet for å ta litt bilder langs veien og plutselig ser vi en rein med kalv som kommer løpende i vannkanten.

Vi kjørte nedom Offersøya. Der nede er det bygget et feriesenter med flere sjøhus. Veldig populært blant tyskere og polakker som vil fiske i ferien sin.

Vi besøkte også Den sorte gryte, et ysteri og resturant i Vestbygd. Fra resturanten kan man se ned i fjøset på geitene. Her lager de ost og forskjellige desserter av geitemelk.

På restauranten bestilte vi oss kjebab (kebab med kje) 200kr betalte vi for den. Tror det må være verdens dyreste kebab. Men den smakte nå veldig godt da.

Godt vi hadde spist opp kjebaben når eieren kom ut med et dags gammelt lite kje vi kunne klappe og kose med.

Onsdagen ble det tur i Neshamn. Vi skulle gå å se på noen helleristninger oppi bergene.

Da måtte vi ha med oss venninnen vår som er lokalkjent. Vi hadde prøvd å finne det dagen før alene, men måtte bare gi opp, selv om vi hadde truffet folk på veien som sa stien var veldig godt merket. Den var sikkert godt nok merket for de som var kjent her, men vi hadde ikke sjangs.

Det var ihvertfall en flott tur utover langs fjæren. Vi måtte gjennom høyt gress, over berg og gjennom furuskoger.

Synes disse båthusene med fisk hengende til tørk var så sjarmerende.

Etter en time og 20 min kom vi frem til helleristningene. Denne reinen er ca 6000 år gammel og er i naturlig størrelse. Det var dyktige kunstnere i steinalderen også altså 🙂

Det skulle være flere helleristninger i området, men de fant vi ikke. Vi så flere gravplasser fra steinalderen på turen.

I går, etter å ha sagt hade til våre nye venner, kjørte vi til Engeløya i Steigen kommune.

Her skal vi være til søndag. Vi har leid et nydelig sjøhus til disse dagene.

Utsikten fra soverommet mitt. Det er helt nydelig her, bare veldig synd at været er så dårlig. På fine dager kan man se fjelltoppene i Lofoten som ligger over fjorden.

Naturen og fjellene her er majestetiske. Vi håper på opplett, så vi ihvertfall får en topptur mens vi er her. Ingen vits å gå i fjellet hvis skyene ligger over toppen.

Og så hadde det vært veldig flott hvis jeg fikk se midnattssolen.

#nordnorge #lødingen #steigen #norsknatur #biltur #reise #ferie #norgesferie

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top