Alhambra – noe av det vakreste jeg har sett

Alhambra er den største arabiske borgen som er i Spania. Den ble begynt bygget i 1238 av grunnleggeren av Nasrid dynastiet, den gang muslimene hadde erobret Spania.

Jeg hadde fått billetter til ettermiddagen. Så klokken to kunne jeg gå inn i Alhambra.

Området var mye større enn jeg hadde sett for meg. Jeg begynte turen min i Generalife. Det er sommerpalasset til emirene. De reiste ikke langt vekk på ferie. Palasset ligger bare et par hundre meter fra Alhambra.

Generalife ligger fredelig til i en stor park. Dette er bare bakgården. De avlange bassengene med vannliljer og små fontener var utenfor alle palassene.

Dette er palasset til Charles V. som ble bygget midt på 1500-tallet. Et av de viktigste byggene fra den spanske renessanse.

Bygget er helt firkantet utvendig.

Og helt rundt innvendig med store runde søyler.

Dette var selvfølgelig lenge etter at den siste Nasrid sultanen hadde overgitt seg og måtte gi fra seg Alhambra til de katolske monarkene 2.januar 1492.

Moskeen ble gjort om til en katedral og det ble bygget andre hus og slott.

Heldigvis ble noe av Alhambra bevart og mye er restaurert selvfølgelig.

Her står jeg på klokketårnet i Alcazaba. Litt av forsvarsverket til Alhambra. I denne delen bodde de militæret og tjenerne.

En fantastisk utsikt over Granada herfra. Og nå ser vi hvor enormt stor katedralen er.

Litt av grunnmurene til husene i Alcazaba.

Og en liten del av de mange parkene som er her inne.

Jeg kunne gå rundt i Alhambra og Generalife så mye jeg ville, men inn til Nasrid Palasset hadde jeg adgang kun kl 19. De slipper inn en mindre pulje med folk hver 1/2 time.

Jeg hadde da altså vært her i 5 timer. Det var verdt å vente på. Selv om det ikke ser så fantastisk ut utenfra, tok det nesten pusten fra meg når jeg kom inn.

Det var så mange saler og så mye historie at jeg kan ikke gjengi alt her.

Palassene er helt ubeskrivelig vakkert utsmykket med fliser og vakre mønster i både tak og vegger.

I hagene er disse avlange bassengene med rennende vann.

Man hører vann som renner uansett hvor man er.

Det er vanskelig å få frem på bilder hvor vakkert det egentlig er (ihvertfall med en iPhone)

Dette må bare oppleves live.

Bilde fra det berømte løvepalasset. Selve perlen i Alhambra.

Det er tolv løver i persisk stil som bærer et stort steinbasseng.

Taket i bønnerommet. Det er helt ufattelig at de har bygget dette på 1200-tallet. Det er de vakreste bygningene jeg har sett i Europa.

Noen av søylene.

Det blir bare vakrere og vakrere.

Nydelig utsikt hadde de også ut til hagene sine.

Jeg brukte 6 timer her i Alhambra. Kunne lett vært ennå lenger i Nasrid Palasset. Som sagt er dette noe av det flotteste jeg har sett og historien til Alhambra, ja egentlig hele Granada, er utrolig spennende. Jeg kan virkelig anbefale en tur her.

Nå har jeg tatt bussen videre til en liten landsby som heter Capileira oppi fjellene i Sierra Nevada. Her er det også vakkert og ikke minst veldig varmt i dag. Nå skal jeg ut å få litt informasjon om en tur til i morgen. Målet er Mulhacen. En “liten” topp på 3479 meter 🙂

#spania #granada #alhambra #reise #ferie #spaniarundt

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

3 thoughts on “Alhambra – noe av det vakreste jeg har sett

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top