En dag i Granada

Jeg satte kursen oppover mot Alhambra da jeg gikk ut i morges (trodde jeg) Det var ikke det palasset jeg hadde skimtet i går kveld ihvertfall. Alhambra kan ikke ses nede i fra byen. Jeg rotet meg inn i en park med en nydelig inngang, så jeg tenkte at dette måtte jo være i rett retning. Men det var det altså ikke. Men det var nå fint her og jeg hadde jo hele dagen på meg.

Parque Carmen de los Martires het parken forresten.

Flott utsikt var det også over en liten del av byen og fjellene i Sierra Nevada.

Jeg traff på dette nydelige påfugl-paret inne i parken. Han ristet og bruste med fjærene. Hun virket ikke så imponert, så da snudde han seg mot meg. Meg klarte han å imponere. Får en vakker skapning. Jeg sto der og beundret de en stund før jeg gikk videre.

Etter enda en time uten å ha fått øye på Alhambra var det ikke så morsomt lenger. I 36 grader, uten å ha spist frokost og tom for nikotintyggis begynte jeg å bli litt grinete. Jeg måtte rett og slett spørre om hjelp.

Jeg ble vist i retningen og fant heldigvis inngangen. Jeg visste jo at jeg ikke kom til å få billetter til i dag. Men jeg tenkte jo at jeg kunne kjøpt til neste dag f.eks. Det var umulig. De ba meg komme å stille meg i kø kl 04.30 i morgen tidlig.

Litt motløs gikk jeg nedover mot sentrum igjen. Da jeg kom ned til elven Darro kunne jeg se opp til Alhambra.

Jeg satt meg ned der på en kafe og spiste frokost/lunsj. Herlig å sitte der å høre på gatemusikanter og se opp mot palasset.

Jeg bestemte meg for å gå ned igjen til hotellet og få de til å bestille billetter til meg. Jeg kan jo ikke være i Granada uten å få sett Alhambra. Jeg orker ikke stå opp kl 4 i natt og bare kanskje få tak i en billett.

Han på hotellet bare ristet på hodet og sa at alt er utsolgt for i morgen. Men det var en ledig billett til fredag ettermiddag. Den kjøpte jeg selvfølgelig. Jeg hadde egentlig tenkt å reise videre fredag morgen, men det kan heldigvis utsettes.

Jeg ruslet ut igjen og holdt meg nede i sentrum nå på ettermiddagen og kvelden. Dette er triumfplassen foran et stort bibliotek.

I guideboken min står det at Granada er desidert den vakreste byen i Spania. Og jo mer jeg ser jo mer kan jeg støtte den uttalelsen.

Catedral Iglesia del Sagrario fra 1600.

Dette er på siden av katedralen. En imponerende bygning. Katedralen er overdådig utsmykket både utvendig og innvendig, og vitner om de ufattelige rikdommene Spania plyndret koloniene i Latin-Amerika for.

De har ikke vært så hyggelig disse katolikkene heller.

Ser ut som han her også sliter litt i varmen.

Ellers har jeg trakket rundt i de små trange gatene i byen. Her bærer det preg av at det er mange arabere og sigøynere som bor. Mange flotte butikker her.

Jeg synes at Granada var en så spennende by at jeg til og med kjøpte meg en bok om byen. Fikk veldig lyst å lese mer om historien og vite litt mer om hva jeg ser. Gleder meg til ihvertfall to dager til her 🙂

#spania #granada #alhambra #spaniarundt #reise #ferie #reiseralene #storby

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top