Trekking i Nepal

Bonden jeg jobbet for hadde veldig lyst å ta meg med på en vandretur i fjellene her i Nepal. Jeg var litt skeptisk først, fordi jeg har jo ikke trent til noe fjelltur. Jeg har ikke vært veldig sprek de siste månedene akkurat. Og da jeg var på over 3000 meter i Peru ble jeg litt dårlig. Men jeg lot meg overtale. Det var jo bare å snu hvis det ble for tøft.

Grytidlig søndag morgen klatret vi ned fra gården i Banepa og tok en jeep til en liten by som heter Charikot. Bilturen tok fire timer på en heller elendig vei, nordøst fra Kathmandu. Mot grensen til Tibet.

Charikot ligger ca 1600 moh. Vi begynte å gå opp mot en liten landsby som heter Kalinchowk som ligger 3500 moh.

Det var en ganske tøff tur. Man kjenner det godt på pusten når man nærmer seg 3000 meter. Luften er mye tynnere enn hjemme. Vel er jeg tung i beina fra før, men her ble det ti ganger verre.

Etter nesten fire timer stoppet vi for å spise lunsj. Ikke den fineste resturanten jeg har vært på, men nudlene med egg smakte helt fantastisk.

Vi gikk i to timer til etter lunsj før vi nådde landsbyen vi skulle overnatte i. Nå var vi komt 3500 moh. De neste 350 høydemeterene skulle vi ta morgenen etter.

Det var en buddhistisk festival når vi var på denne turen. Søndag hedret de guden Laxmirh, guden av velstand. Da gikk det grupper med jenter og damer rundt på dørene og sang og danset. Og fikk penger og andre gaver. De måtte selvfølgelig dra meg med på dansen. Kjekt det, men litt flaut også å få så mye oppmerksomhet. Og alle husket meg selvfølgelig i landsbyen dagen etterpå og synes det var så gøy at jeg var med de å danset. Jeg var jo eneste turistene der.

Klokken 5 neste morgen begynte vi på turen opp til toppen for å få med oss soloppgangen. Det var veldig bratt opp, så jeg klarte ikke komme meg helt opp før solen steg opp. Men jeg fikk nå et fint bilde av landsbyen i soloppgangen (første bilde).

Det var et tempel på toppen av Kalinchowk 3840 moh. Der bodde det en prest og en annen “hellig” mann.

Bonden hadde kommer opp nesten en halv time før meg. Han satt med de to andre hellige mennene å røykte marihuana. Og så ber de litt sammen og ringer med bjeller og kysser på forskjellige statuer. Kan ikke si jeg er veldig imponert over gudstilbedelsen når jeg vet at de er så ruset. Jaja, de om det.

Utsikten fra toppen var jo helt fantastisk. Jeg kunne se hele Himalaya.

Borti der et sted er Everest. Det høyeste fjellet i verden som er 8600etellerannet. Nepal har 8 av de 10 høyeste fjellene i verden. Og alle ligger i Himalaya. Kan ikke si at det frister veldig å bestige noen av de. Er ganske fornøyd med at jeg klarte å kravle meg opp her til 3840 meter 🙂

Etter å ha vært noen timer på toppen begynte vi nedstigningen til landsbyen igjen.

Vi stoppet med en resturant på veien for å spise frokost. Her lager hun maten til meg. Det er veldig primitivt i landsbyen selv om dette er en av de rike landsbyene i Nepal. Det er over 20 gjestehus her. Og de lever ganske godt på turister. Mesteparten fra India og Nepal. Det er mange pilegrimer til dette fjellet fordi tempelet der er så “kraftfullt”. Hva de enn mener med det!

Resten av dagen satt jeg på en stein i landsbyen og så på livet. Det var ikke mye som skjedde der for å si det sånn. Folk gikk forbi meg og hilste, men ingen kunne engelsk så jeg satt der for det meste alene. Bonden hadde truffet noen andre “hellige” han kunne røyke med.

Etter enda en kald natt var jeg glad for å gå ned igjen til varmen. Vi brukte vel litt over fire timer på nedstigningen. Tirsdag var det kuen som skulle hylles. Vi gikk forbi noen som hadde fått blomsterkrans og noen malingsflekker på seg.

Selv om jeg ikke har vært i Himalaya har jeg ihvertfall sett Himalaya. Er veldig fornøyd med at jeg har fått gjort det også. Dette er en tur jeg neppe vil glemme noen gang. De siste ti dagene har jeg fått ganske mye trening med å gå i fjellene, så nå skal jeg klare å holde det ved like når jeg kommer hjem.

I dag er jeg kommet tilbake til Kathmandu. Jeg skal være med å jobbe litt i en barnehage resten av uken. Blir spennende å være med på noe nytt igjen 🙂

 

#nepal #asia #fjelltur #trekking #tempel #reise #ferie #frivilligarbeid #Charikot #Kalinchowk #himalaya #everest #goexplore

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Trekking i Nepal

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top