Valletta, hovedstaden på Malta

Jeg klarte å ligge å sole meg med bassenget i 2 timer. Da begynte jeg å bli rastløs og måtte ut å bevege meg litt. Det er alt for varmt å ligge helt i ro 🙂

Vi var fire stykker som gikk en tur i byen. Valletta, som er hovedstaden er en veldig kupert halvøy på Malta. Den er bare 600 meter bred og ca en kilometer lang. Ikke store byen altså. Det er en av Europas minste hovedstader med 7000 innbyggere. På en helt vanlig dag er det opptil 80 000 besøkende her.

Måtte bare ta bilde av denne kule sykkelen.

St. John’s Cathedral. Malta er katolsk, så det kryr av kirker og katedraler. Bare i den lille byen klarte jeg å telle 9 stykker.

Flere av de flotte altanene.

Vi besøkte St. Elmo fortet og krigsmuseet nede ved sjøen. Det er litt av en dramatisk historie dette landet har. Det er jo ganske strategisk plassert ute i Middelhavet. Og har vært invadert av både arabere fra Nord-Afrika, tyrkere, franskmenn og engelskmenn. I 1964 ble de uavhengig stat etter at England hadde styrt her siden 1814.

Utsikt over byen fra fortet. De har fått plass til mye på den lille halvøyen.

En helt moderne bensinstasjon 😀

På kvelden gikk hele gjengen ned til Water Front for å spise middag. Vi måtte prøve Hard Rock cafeen her. Jeg ble veldig skuffet. Det tok 30 min før de klarte å komme med drikke til oss og 1t og 15min før maten kom. Jeg sa fra til kelneren at det ikke var noe greit, men vi fikk ikke noe rabatt eller noe ekstra igjen. Skikkelig dårlig service altså. Men maten var nå heldigvis god ihvertfall.

Da vi skulle opp igjen fra Water Front fant vi en heis som tok oss opp i høyden igjen. Helt genialt, så slapp vi alle de svingete oppoverbakkene.

Desserten tok vi i hovedgaten Republic Street. De har veldig god iskrem her.

I morgen er planen å utvide horisonten litt. Vi skal komme oss litt rundt på øyen å se Den blå grotten blandt annet. Gleder meg til det 🙂

#ferie #reiser #familietur #valletta #malta #europa

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top