Regnskog i Costa Rica, Mellom-Amerika

Det tok ca en time med båt fra Cano Blanco til lodgen vår i regnskogen. Hotel Pachira Lodge. Vi så endel dyr og fugler på veien innover i jungelen. En herlig følelse å seile innover her i den nydelige naturen.

Vi besøkte en annen liten øy her i Tortuguero nasjonalpark her ved det karibiske hav. På denne stranden kommer havskilpadder for å legge egg. Dette skjer i desember/januar, så det gikk vi desverre glipp av. Det var et forskningsenter der på øyen som jobbet med å bevare skilpadde-bestanden. Havskilpadder er jo fredet nå. Holdt på å bli utryddet fordi folk spiste både eggene og skilpaddene før.

Vi fikk ikke lov til å bade her pga sterke strømmer og mye hai. Kjedelige greier. Vannet var jo så varmt og deilig.

Turistkontoret i Tortuguero 🙂 Kreativt laget

Her er også bilde fra landsbyen Tortuguero. Noe båtskrap som har blitt stilige dekorasjoner.

Vi var på båttur i noen av de mangen kanalene i jungelen. Det er over 6000 forskjellige  trær og planter her. Tortuguero nasjonalpark er en av de største regnskogene i Mellom-Amerika og blir også kalt lille Amazonas.

Vi så mangen aper, fulgler, øgler og til og med et par krokodiller (eller kaimaner heter det vel) Desverre ble ikke bildene av dyrene særlig bra, så det var ingen vits å poste de. Nytt kamera står øverst på ønskelisten min. Speilrefleks-kameraet mitt fikk gjennomgå da jeg var i Afrika, så det hadde jeg ikke med meg. Det lille jeg hadde med meg her på turen mistet jeg i bakken i Panama, så det fikk seg et kakk og jeg kunne ikke lenger skifte innstillinger på det. Kjedelig. Så jeg får snart prioritere nytt kamera og et fotokurs 😛

Her har vi kjørt til en annen del av Costa Rica. Ca midt i landet er det en nasjonalpark som heter Arenal nasjonalpark. Vi skulle gå noen kilometer inn i regnskogen på en smal sti og over noen hengebroer. En flott tur når min søster og jeg kom oss bort fra den masete gjengen vi reiste med 😀

Den høyeste hengbroen var 70 m over bakken. Det gynget litt når vi trakket over og vi fikk ikke lov å gå fler enn 10 av gangen.

Det var flere fosser inne i regnskogen.

Nydelig utsikt til Arenal-sjøen.

En knøtliten firfirsel jeg klarte å få bilde av. Hadde det ikke vært for den knallblå halen, hadde jeg aldri lagt merke til den.

Vi besøkte også en kakao-plantasje, badet i varme kilder, så Arenal-vulkanen og besøkte en liten landsby som het La Fortuna. Det var et tett program. Jeg synes det fineste her i Costa Rica var dagene i regnskogen på Pachira Lodge og selvfølgelig vandringen over hengebroene.

Savnet å se noen slanger her da. Det hadde jo jeg høye forventninger om og så skulle jeg gjerne ha vært på en strand ved det karibiske hav hvor vi kunne badet. Så får jeg ha det til gode, hvis jeg skal til den delen av verden igjen 🙂

 

#reiser #ferie #gruppetur #costarica #mellomamerika #latinamerika #regnskog

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top