Intrykk fra Xi`an

 

Brenner røkelse og ber til Buddah, utenfor Den store Villgås pagoden. Et budistisk tempel (eller faktisk var det både for buddister og hinduister)

Den store Villgås pagoden. Her klatret jeg opp alle de 7 etasjene. Ble svett den dagen også gitt

Utsikten fra tempelet. Smoggen ligger tungt over denne byen også, så får ikke mye utsikt.
 

Den flotte bymuren rundt Xian.

Mange par syklet tandem på muren. Koselig 🙂 Tar ca 1 time å sykle rundt hele.

En butikk i det muslimske kvartalet. Valnøtter og fiken var muslimene sin spesialitet virket det som. Det solgte alle sammen….

Det var veldig populært å ha fugler i bur i hagen sin. Her selges noe som ser ut som store gråspurv. Fant ikke ut hvilken fugl det var.

Den fatastiske terakotta-hæren. Dette er bare en av hallene som er bygget over området som er gravd ut.

Det er rundt 8000 soldater som er laget for å passe på den første keiseren i Kina sin grav. Og en god del hester og vogner. Og alt i naturlig størrelse (eller litt større faktisk). Virkelig imponerende. Det er ganske utrolig å ha vært her. Noen kaller det verdens 8. underverk og det er ikke vanskelig å forstå.

Graven til keiseren er ennå ikke gravd ut. Fåreløbig vil ikke det skje heller. Fordi de er redd de ikke skal klare å bevare den. Og pga noen rykter om feller rundt graven. Hvem vet? Utrolig spennende å høre historier rundt dette stedet og keiserene i Kina. Verdt å lese litt om.

Mangen synes jo det er helt utrolig at jeg som har reist så mye aldri har smakt sushi. Vel, nå har jeg smakt det….. Ikke imponert 😛

Når vi skulle spise lunsj eller middag, kom de med 10-12 forskjellige retter som de satt på et snurrebord. Denne fisken som ligger her å gaper var faktisk veldig god. De sier at kinesere ikke spiser for å leve, men lever for å spise. Det tror jeg på, de solgte og spiste mat over alt.

Her var noe jeg ikke ville smake på. Selleri og blekksprutarmer…..Ser ikke ut som det er kokt engang. De andre sa det var godt, men da måtte jeg bare spørre de hva de var vandt til å spise hjemme????

#kina #Xian #asia #reise #gruppereise #ferie #rundtur #albatrostravel #norskereiseblogger

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top