Manila i vårt hjerte……

Ja, i 2007 bestemte vi alstå at vi skulle bo i Manila et år og være med på hjelpearbeid i slummen. Vi solgte det vi hadde her sa opp jobben ( både jeg og han jeg da var gift med) og dro avgårde. Jeg hadde drømt om dette i mangen år. Jeg ønsket å jobbe med kvinner og barn som var utsatt for overgrep og levde i prostitusjon, så dette var jo et bra sted å begynne og få masse erfaring. Jeg har selv vært utsatt for seksuelle overgrep i barndommen og jeg jobber innenfor rus/pskiatri her i Bergen, så jeg hadde jo endel erfaring fra før.

Min datter var 18 år da vi reiste, hun skulle være med å hjelpe til i “søndagskolen” og ellers i barnearbeid i slummen. Min sønn var 13 og måtte gå på international skole der nede. Alt er jo totalt annerledes der nede, men vi elsket å være der. De vennene vi fikk der er venner vi har kontakt med ennå. Det ble et år (eller 10 mnd) som jeg aldri ville vært foruten. Jeg vil skrive mer om hverdagen vår i morgen, nå er det ut på tur 🙂

“Taxiene” vi tok rundt i Manila. Det er mopeder som har fått sveiset på sidevogner. Kostet ca 1 kr å flytte seg rundt med de. De andre norske som bodde i Manila, anbefalte oss å skaffe egen bil, siden det kunne være farlig for hvite å ferdes overalt der nede. Men det var ikke noe vi ønsket å bruke penger på og dessuten ville vi komme oss rundt og leve som de fleste filippinere. Spennende. Min sønn hadde fått så mangen kamerater der nede så jeg følte egentlig meg ganske trygg for han. Mens min datter fikk ikke farte alene rundt. Vi har heldigvis aldri opplevd noe ubehagelig eller kommet i farlige situasjoner her…..

 

Her inne bodde en familie på 5!! Hyggelige folk, hilser og har alltid tid til å snakke med deg.

 

Baseco, en av de største slummene i Manila. Dette var første stedet vi ble kjent med i Manila. Vi trodde jo at dette måtte være det verste stede å bo, men det viste seg at det finnes verre steder……. I dette område bodde vi ofte i helgene, når vi skulle hjelpe til med søndagskole og matutdeling

 

Stormen tok huset en natt. Og dette skjer jo hver eneste høst. Hundrevis av hus blir rasert og til og med menneskelig går tapt. Neste dag vi kom der hadde de rettet litt opp på huset og flyttet inn igjen.

#Baseco #Manila #Filippinene #reise #slumonråde #frivilligarbeid

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top