Den japanske hagen i Buenos Aires

Da har jeg altså kommet hjem igjen fra Sør-Amerika og har funnet litt ut av den nye bloggsiden min. Det er ikke mye farger her ennå, men håper jeg finner litt ut av det også etter hvert. Med hjelp fra min svigersønn som kan sånne nettsidegreier.

Jeg har hatt en helt fantastisk tur til Sør-Amerikas hjerte. Det har blitt fire land på 12 dager. Argentina, Uruguay, Paraguay og Brasil. Jeg har sett og opplevd så mye at jeg er bare nødt til å begynne fra begynnelsen og heller lage litt flere korte innlegg. Jeg klarte å få postet et par innlegg fra Buenos Aires de første dagene jeg var her nede, så det er bare å scrolle nedover på siden her.

I Buenos Aires ruslet jeg for det meste rundt helt alene. Resten av gruppen hadde fellesturer på forskjellige steder utenfor byen. Den ene dagen da jeg tok sightseeing-bussen rundt i byen hoppet jeg av ved Den Japanske hagen. Eller det vil si, i nærheten av hagen. Jeg måtte gå nesten 15 min før jeg kom til inngangen. Buenos Aires er en enormt stor by. 203 km2, så det er lange avstander hvis man skal gå litt rundt her.

Hagen var i hvert fall en herlig stille park man kunne roe litt ned i en ellers veldig travel og støyende by. Det er en av de største japanske hagene i verden…Utenfor Japan selvfølgelig.

Her var det små innsjøer med karper og vannliljer, broer, nydelige planter og bonsaitrær. Fint sted å praktisere litt mindfulness.

Morsomt med de sikksakk-broene. Da jeg var i Kina lærte jeg at de ofte lagde den type broer eller stier  inn til hellige plasser og templer fordi de døde ikke skulle klare å komme seg inn. Spøkelser kan jo bare gå rett frem og ville derfor gått rett i vannet. Det er jo noe alle vet 😀

Synes det var så stilig med den nydelige utsikten over hagen og skyskraperne i bakgrunnen. Litt av en kontrast. Denne dagen var temperaturer sunket ned til 23 grader og det begynte å regne på kvelden. Det var egentlig deilig å gå rundt i T-skjorte her da. Dagen før hadde gradestokken vist 35 grader og da var det ikke så deilig å trakke rundt.

Etter en times tid på bussen i rushtrafikken tilbake til sentrum fant jeg meg et sted å spise middag. Det er veldig få som snakker engelsk her i Argentina. Her går det i spansk hele tiden. Jeg forstår litt av hva som blir sagt og gjetter meg til litt og håper at jeg sier Si og No på de rette stedene. Selv om jeg tror jeg er tydelig på at jeg ikke snakker spansk så prater de i vei til meg likevel. Jaja, jeg klarer nå å bestille både mat og drikke og kommer meg rundt der jeg ønsker. Målet mitt er at jeg skal klare å føre en samtale på spansk en gang. Det er bare å pugge videre.

Det ble en tidlig kveld på hotellet denne kvelden også siden det begynte å regne. Dagen etter tok jeg fergen over til Uruguay. Det får jeg skrive om i morgen 🙂