Asia

En drmmeferie p Maldivene

Vi kom hjem torsdag formiddag etter en fantastisk ferie p Maldivene. Maldivene oppleves akkurat s harmonisk og avslappende som det ser ut p bildene. Og nr det eneste du trenger gjre i 11 dag...

Late dager p Fihalhohi restor, Maldivene

N har vi hatt to herlige dgn p et resort i Male atollen. Et resort er en liten landsby med hytter og sm hus for turister. Her er det ingen fastboende. P dette resortet er det plass til 300 gje...

Siste dag p Maafushi

N synes jeg at tiden flyr. Vi har allerede vrt her i en uke og i morgen tidlig er det tid for beske en ny y. Da skal vi p resort hvor det ikke bor noen fastboende i det hele tatt. Siste dage...

Sammfunnstjeneste p Maldivene

I dag har det gtt i et. Etter frokost var det rett i bten og ut p ny snorkletur. I dag var det skilpadder som skulle observeres. Jeg satt i bten i dag ogs, men fikk likevel sett fire skilpadde...

En drmmedag p Maldivene II 😁

I dag var det en ny bade og snorkle dag. Vi tok smbter ut til revene hvor de som ville fikk snorklet litt. Jeg satt i bten og slappet av og nt den brisen som var utp havet.Bildet av papegyefi...

Maafushi p Maldivene

Jeg kan ikke bare poste bilder av hvite strender, s her kommer litt flere bilder av yen Maafushi som vi bor p n.Maldivene bestr av 26 naturlige atoller. En atoll er en eller flere korallyer s...

En drmmedag p Maldivene

Klokken 7 i morges startet vi dagen med yoga p takterrassen. Vi er s heldig ha Henriette Lien med p turen, s hun underviser i yoga og meditasjon to ganger for dagen mens vi er her. Det var ve...

Fremme i paradis ☀

Vi landet p Maldivene klokken 9.00 i morges, helt r og svimmel etter nesten et dgn p reise. 30 varmegrader slo i mot oss da vi gikk av flyet. vente p at alle de 34! damene som er med i grupp...

Endelig p vei til Maldivene

Endelig reiser min sster og jeg p en etterlengtet ferie til Maldivene. N skal det bli 10 dager med yoga, snorkling, soling og bading. Vi har booket turen hos Jomfrureiser denne gangen. Og jada, ...

Bilder fra Petra, Jordan

Det er over en mned siden jeg kom hjem fra Jordan og enn har jeg ikke ftt oppsummert turen min. Men istedenfor oppsummere hele turen bestemte jeg meg for bare poste noen fine bilder fra oldt...

Jeg dro med meg Salmonella hjem

Ja, s ligger jeg her da, p femte dagen med skikkelig mageinfeksjon. Det var ikke mye jeg fikk se av Aqaba, for siste dgnet mtte jeg bare vre p hotellrommet mitt nr toalettet. Reiseflge mitt...

Nasjonalparken Wadi Rum

Klokken 7.30 reiste vi fra Wadi Musa og Petra i gr morges. Jeg fikk et siste bilde av omrder der Petra ligger. Ikke rart byen var gjemt og glemt i over 600 r. Det er jo umulig se at det kan v...

En dag jeg aldri vil glemme

Jeg vet ikke helt hvilke ord jeg skal bruke for beskrive den utrolige opplevelsen det var vandre rundt i Petra i dag. Dette m bare oppleves. Oldtidsbyen Petra ble bygget 312 r fr Kristus av...

Vi kjrer kongens vei gjennom rkenen

I dag skal jeg ha lrt alt om kongefamilien, styresett og den sosiale situasjonen i Jordan. M innrmme at jeg duppet av noen ganger for det var mye prating og en lang busstur. Vi kjrte fra hotel...

Ny spennende dag i Jordan

I dag ble det mye bibel- og koranhistorie. Mens vi var p vei til Nebo-fjellet, ca en times busstur fra Amman, fikk vi hre hele historien til Moses. Det var p Nebo-fjellet han sto skuet utover ...

Amman

Amman, hovedstaden i Jordan, er en stor by som brer seg over mange sm topper. Det er rundt 1 million registrerte innbyggere, men man regner at det bor rundt 3 millioner her. Mange er flyttet over ...

Endelig gr turen til Jordan

To ganger fr har turen min til Jordan blitt kansellert av reisebyret. I r ser det ut til at jeg endelig fr reise. Denne gangen booket jeg gruppereise gjennom Albatros Travel.Jordan er et lite l...

Srst-Asia, paradis p jord

Brunei, Kambodsja, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar (Burma), Filippinene, Singapore, Thailand, Vietnam og st-Timor er de 11 landene som utgjr Srst-Asia, min favoritt-destinasjon. Jeg har bes...

Taiwan

Det er n to uker siden jeg kom hjem fra Taiwan. Har ikke hatt tid til oppsummere fr n. Jeg gikk en uke p jobb og reiste rett til Kristiansand med min datter og mine to barnebarn. Det er trave...

Shopping i Taipei

Vret er akkurat som en vanlig sommer hjemme i Bergen. Mandag var det over 30 grader og strlende sol. I gr (onsdag) da jeg kom tilbake til Taipei var det 16 grader, litt vind og regn. Det ble ikk...

Yehliu Geopark, Taiwan

Det har regnet p ordentlig i dag. Da jeg gikk ut i morges var det regn og kun 20 grader. Jeg mtte opp ta p meg en langbukse og en tynn vindjakke. Rett over veien fra hotellet ligger Yehliu Geo...

Yehliu fiskelandsby, Taiwan

32 grader og ikke et vindpust. Er veldig glad jeg kom meg p bussen ut av byen i dag. Ca en times busstur ut av Taipei ligger den lille landsbyen Yehliu, det nordligste punktet i landet. Jeg betalt...

Gatelangs i Taipei, Taiwan

Lrdag og sndag ble det mye trakking rundt i Taipei. Jeg hadde en plan om reise til Maokong, et fjell med teplantasjer ikke s langt fra sentrum. Men det var meldt regn og torden s jeg tok ikke...

Shilin Night Market

Jeg tok taxi til nattmarkedet i gr. Det ligger litt utenfor sentrum og kostet meg ca 55 kroner. En grei pris det.Shilin er det strste nattmarkedet i Taipei. Og det var bra stort. Mye gatemat men ...

Elefant-fjellet i Taipei

Det regnet da jeg gikk ut i morges. Men som den bergenseren jeg er s stopper jo ikke litt regn meg. Jeg hadde bestemt meg for g opp p Elefant-fjellet rett utenfor sentrum. Eller Xiangshan Haik...

Jeg hopper av og p i Taipei

Jeg var s trtt i gr kveld da jeg kom tilbake til hotellet at jeg ikke orket skrive noe. Da hadde jeg tatt sightseeing-bussene rundt hele dagen.Taipei er en stor by, men ikke s stor som jeg fo...

Taipei 101

Jeg har ikke klart snu dgnet enn. Klarte ikke sovne fr kl 6.00 i morges (24.00 norsk tid) og vknet opp igjen kl 13.30. Det er ikke noe vindu p rommet mitt heller, s blir jo helt dgnvill ...

Litt drama p veien til Asia

Reisen ble litt lenger enn planlagt. Frst var flyet en time for sent fra Bergen pga tke i London. Nr vi endelig kom p flyet fra London til Hong Kong ble vi sittende der. Etter en time fortalte ...

Avgrde til Taiwan

Jippi, n er jeg p vei til Taiwan :-). Jeg gikk to timer tidligere fra jobb i dag for rekke det frste flyet. Neste dgnet kommer jeg til tilbringe p flyplasser og i luften.Ja, bildet er av d...

Neste tur er booket

Jada, det ble litt endring i planene igjen :-) Tanken var at jeg skulle til Japan i april, men jeg ombestemte meg. Istedenfor velger jeg reise til Taiwan. Der er det varmere, billigere og mye mer...

Hjemme fra Nepal

Fr jeg reiste, assosierte jeg Nepal med naturkatastrofer, fattigdom og menneskehandel. Jeg trodde jeg ville mte et land og et folk i desperasjon og dyp nd. Mennesker som hadde mer enn nok med se...

Patan Durbar Square, Nepal

Jeg tok taxi til Patan Durbar Square tidlig i dag morges. Det kostet med 400 rupees, ca 30 norske kr. Patan er en liten by som nesten henger sammen med Kathmandu, det er bare en liten elv som skil...

Kathmandu Durbar Square

Durbar Square i Kathmandu er en av tre kongepalass-plasser i Nepal. Plassen bestr av en samling templer bygget fra 1500-tallet og oppover. En mte kongene viste sin storhet p. Det kostet 1000 ru...

Frivillig arbeid i Nepal

Grunnen til at jeg ville jobbe som frivillig mens jeg er i Nepal er at man opplever landet p en helt annen mte enn om man "bare" er turist. Man kommer nrmere de som bor her og fler hverdagslive...

Dagstur til Nagarkot, Nepal

Forrige fredag hadde jeg en fridag fra ugresslukingen. Han jeg jobbet for skulle beske et tempel p en fjelltopp som heter Nagarkot. Jeg tenkte at det kunne vre kjekt henge meg p for se litt...

Trekking i Nepal

Bonden jeg jobbet for hadde veldig lyst ta meg med p en vandretur i fjellene her i Nepal. Jeg var litt skeptisk frst, fordi jeg har jo ikke trent til noe fjelltur. Jeg har ikke vrt veldig spre...

En uke p fjellgrden, Nepal

N har jeg alts vrt en uke p en kologisk grd og luket ugress. Jeg tok bussen fra Kathmandu til Banepa forrige sndag. Derfra er det ca 40 minutter g opp til grden. Det er en vakker tur gje...

Alene i Kathmandu

Jeg ga opp finne busser inn til sentrum. Forsto ingenting av hva de ropte og nr jeg spurte om de gikk til Thamel pekte alle fremover. Hoppet heller i en taxi. Det kostet meg 300 rupi, ca 22kr. M...

Utflukt til ape-tempelet, Nepal

Etter lunsj i gr hadde vi en utflukt til ape-tempelet eller Swayambhunath som det egentlig heter. Det ligger p vestsiden i Kathmandu. N har jeg endelig ftt meg et kart, s jeg kan flge med hvo...

En ny spennende dag i Kathmandudalen

Namaste ! Veldig koselig nr folk hilser p meg i gaten. Nr de hilser med Namaste hilser de egentlig p guden i meg. Vi har vrt p dagstur til et kloster i dag. Tok buss fra hovedbusstasjonen ti...

Boudhanath stupaen, Nepal

Etter yoga og litt matlaging beskte vi en av verdens strste stupaer, Boudhanath, som selvflgelig str p UNESCOs verdensarvliste. Denne stupaen som str her i dag ble bygget p 1300-tallet. Den ...

Organisert kaos i Kathmandu

Etter litt sprkundervisning og lunsj i gr tok vi "buss" inn til sentrum av Kathmandu. Sentrumsbussene er Toyota Hiacer som lesser innp s mange folk som overhodet mulig. Jeg synes det er kjempeg...

Litt bilder fra Dhapasi Hight, Nepal

God morgen fra Kathmandu :-) Det er en nydelig utsikt vi har her fra Dhapasi Height. Frokosten er inntatt og vi venter p at undervisningen skal starte. Vi skal ha et par timer med nepalsk sprk. B...

Bli-kjent-dag i Kathmandu

Vi er visst 15 stykker som kom i gr og skal vre med p forskjellige prosjekter rundt i Nepal. I dag skulle vi bli kjent med hverandre og nabolaget her i Greenland, en bydel i Kathmandu. Vi ble d...

Da har jeg ankommet Nepal

Da er jeg i herlige kaotiske Asia igjen :-) Etter en lang og slitsom tur har jeg endelig kommet til huset der alle de frivillige bor. Det er sikkert 10 gutter og jenter her fra rundt om i Europa. ...

Litt stresset dagen fr avreise

Klokken 12.42 i dag fikk jeg en melding om at toget mitt fra Bergen til Oslo i morgen er blitt kansellert pga. streik. Ble litt stresset da gitt. Ble bekymret for at jeg ikke skulle klare komme m...

Snart reiser jeg til Nepal

N er det bare en uke til jeg er i Nepal. Jeg begynner f litt sommerfugler i magen n. Er veldig spent p hvordan denne turen vil bli siden jeg n gjr noe nytt. Jeg skal nemlig jobbe som frivil...

Forberedelse til neste tur

I dag er det akkurat en mned til jeg reiser p neste tur. Da blir det endelig et nytt land i Asia. Denne gangen til Nepal. Jeg har booket gjennom et reiseselskap som driver litt frivillig arbeid r...

Fantastiske Sri Lanka

I dag er det akkurat en mned siden jeg kom hjem fra Sri Lanka. Fles som det er en evighet siden. Er blitt reisesyk igjen allerede. Sri Lanka er et land jeg vet jeg vil komme tilbake til. Men frs...

Colombo, Sri Lanka

Det er en uke siden jeg kom hjem fra Sri Lanka n. Siste dagen der hadde vi noen timer i Colombo. Desverre begynte det regne noe voldsomt, s vi satt satt inne p et hotel siste to timene. Veldig...

Hikkaduwa, Sri Lanka

Enn nyter vi livet her i Hikkaduwa. Terrakotta-farget strand og minst 26 grader i vannet. Tempeaturen i luften er mellom 30 og 33. Akkurat passe :-D Dette er siste dagen vi kan nyte dette par...

Havskilpadder i Sri Lanka

Det var tre flotte skilpadder i vannkanten da vi hadde spist frokost i morges. N fikk jeg endelig tatt bilder av de. Utrolig at de orker vre her med alle menneskene som skal ta bilder og klapp...

Hikkaduwa, Sri Lanka

N er vi komt til kysten i Sri Lanka. Vi reiste fra Yala nasjonalpark tidlig i gr morges. P veien stoppet vi i noen sm byer, blandt annet Galle. Den srligste byen i landet med en festning fra t...

Yala Nasjonalpark i Sri Lanka

M bare si det, for et fantastisk land Sri Lanka er. Nydelig natur og flotte mennesker. N nr det er nytt styre i landet ser det ut som landet gr en lysere fremtid i mte ogs. La oss hpe at det...

Busstur i fjellene, Sri Lanka

N er vi komt langt opp i fjellene i Sri Lanka. Til en liten by som heter Nuwara Eliya. Guiden kalte den ogs Sri Lankas svar p Hafjell. Hyeste punktet her i landet er rundt 2500 meter over havet...

Kandy, Sri Lanka

Her er litt bilder fra Kandy. Befolkningstettheten er visst hyere i Sri Lanka enn i India. Selv om det er mange folk her virker det ikke s kaotisk som i India. Det er ikke sppel rundt i gatene. ...

Kongebyen Kandy, Sri Lanka

Kandy str p UNESCOs verdensarvliste. Det er en tidligere kongeby og var Sri Lankas hovedstad. Buddhistenes helligste tempel ligger her i byen. Fordi tempelet oppbevarer Buddhas tann!! S da heter...

Lveklippen i Sri Lanka

Her har vi klatret opp i dag. Det var nesten med hjertet i halsen noen steder. Opp kampestenen er det laget et fort. Det ble bygget av en konge p 500 tallet. Stedet blir kalt lveklippen eller Si...

Mer luksus i Sri Lanka

Dagen startet med en god frokost i herlige omgivelser. Etter det ble det elefantriding rundt en av de 1000 innsjene her i Sri Lanka. Det var flere som sto i vannet fisket med garn, samti...

Aliya Resort & Spa i Sri Lanka

Jeg vknet 06.30 i morges (kl 02.00 hjemme i Norge). Helt klar for en ny spennende dag her i Sri Lanka. Tok en liten runde rundt i denne enorme hagen til hotellet. Dette er en luksus jeg ikke plei...

Feirer bursdag i Sri Lanka

For en fantastisk dag det har vrt. Vi landet i Colombo kl 8 i morges og kjrte direkte innover i landet til Dambulla. Det ble stopp p veien bde for spise frokost og lunsj. Jeg er veldig overr...

I morgen begynner reisen til sten :-)

Ja, n er det bare klare sove i natt, for i morgen tidlig begynner den lange reisen. Vi flyr fra Flesland kl 09.20 i morgen tidlig, s m vi vente i Oslo helt til kl er nesten 15 fr flyet...

5 dager til neste eventyr

reise til Sri Lanka er noe jeg har drmt om siden jeg var 8-9 r. Da var jeg passepike for 3 sm herlige barn som var derfra. Jeg var ofte hjemme hos de spiste srilankisk mat og s p tamilske ...

Vakre minner fra Kambodsja

N sitter jeg her ser gjennom bildene mine fra Kambodsja. Det som gjorde sterkest inntrykk var selvflgelig templene i Siem Reap. Helt ufattelig at disse enorme bygningene ble laget av mennesker ...

Siste dagen i Kambodsja

Tiden har flydd og det er allerede siste dagen her. Vi har ftt mye ut av de 10 dagene da og akkurat n kjenner jeg at jeg er sliten. Jeg dro p bttur i dag til en liten y et par timer utenfor S...

Enda en dag i solen :-)

Jeg trekker tilbake det jeg skrev om at Sihanoukville var et koselig lite sted. Det var fr vi hadde vrt i sentrum. Vi tok tuktuk inn der i morges for g p markedet. Det er det mest rotete og ...

En dag p stranden

Nr vi endelig kom oss p stranden begynte det regne!!! Vi ble litt bekymret med en gang, men fant ut at vi bare kunne slappe av der p stranden. Det var mange damer der som ville massere oss el...

Busstur i Kambodsja....

kan ikke annbefales til noen. Turen de sa skulle ta 11 timer tok nesten 17. Det er ikke noe gy nr det er beregnet for sitte asiater i de trange setene. Vi reiste fra Siem Reap ganske langt nord...

Sykkeltur p landeveien

Vi booket sykkeltur til i dag tidlig. Sto opp fr kl 7 for mte guiden. Det sto i brosjyren at det var en 1/2 dags tur, s vi regnet med at vi var tilbake p hotellet til lunsj. Guiden var sen ...

Plutselig nesten tom for energi

Vi kom oss opp tidlig i dag ogs, for tuk-tuk sjfren kom hentet oss kl 9. Det er samme gutten som hentet oss fra bten p fredag og kjrte oss rundt i gr. Han fr 10 US$ fra hver for kj...

I Lara Cofts fotspor ;-), Kambodsja

Det er nesten helt uvirkelig at jeg har vrt sett Angkor Wat n. Jeg fikk frysninger nr jeg gikk inn frste porten. Dette har jeg drmt om en stund. Vet ikke hvordan jeg skal plukke ut de beste...

Bttur p Tonle Sap, Kambodsja

Etter en altfor kort natt med lite svn gikk turen til Siem Reap. Jeg har ikke klart snu dgnet enn, s jeg sovner ikke fr sent p natt. Vi mtte ta tuk tuk ned til havnen kl 7 i morges. Ture...

Skal vi ta grillet slange til kvelds eller? Kambodsja

Jeg har sagt lenge at nr jeg kommer til Kambodsja skal jeg smake p tarantell. Jeg prvde finne det p dette "gatekjkkenet". Men her hadde de mange andre delikatesser, som grillete smfrosk (he...

Vi ankom Phnom Pehn i kveld, Kambodsja

Vi landet i Phnom Pehn, Kambodsja litt fr kl 19 i kveld. En time forsinket. Selv om jeg er stuptrtt s kjenner jeg hvor herlig det er vre i Asia igjen. Jeg bare elsker Asia. Luktene, kaoset, ...

Da var vi begynt den lange reisen....Kambodsja

N sitter vi p Heathrow i London. Frste mellomlanding. Her skal vi sitte i 4 timer. M innrmme at det er litt blandete flelser for turen akkurat n. Har veldig lyst til beske Kambodsja alts...

Ut p nye eventyr :-)

N er jeg inne i siste dgnet p jobb for denne gang og jeg skal ut reise om to dager. Friperioden min denne gangen skal jeg tilbringe i Kambodsja. Endelig skal jeg til Asia igjen samme...

Hjemme igjen fra Malaysia

Flyturen hjem gikk utrolig fort. Frst var jeg litt bekymret for at jeg ikke skulle rekke flyet i Bangkok, for datasystemet i Kuala Lumpur var nede, s det tok 2 timer i k for sjekke inn manuelt...

Siste dagen i KL , Malaysia

Har bare ruslet rundt i sentrum i dag. Litt gy n nr jeg begynner kjenne igjen gatene. Gr litt raskere komme fra A til B da. Gr ikke s mye i ring lenger :-). Flyet mitt gr kl 22.15 fra...

Tilbake i KL

Ble litt skeptisk nr taxien stoppet i denne gaten i gr. Her ligger alts det nye hotellet mitt. Men nr jeg kom inn var det helt fantastisk flott. Et lite koselig hotel med litt gammeldags stil....

Da var det nok late dager i Penang, Malaysia

N skal jeg snart sjekke ut fra hotellet her og ta den 5 timer lange bussturen inn til Kuala Lumpur igjen. Har lagt med bassenget n i formiddag og sugd til meg de siste solstrlene. I gr fikk...

Ny opplevelse; Jeg kjeder meg....

Ja, faktisk kjeder jeg meg litt i dag. Jeg hadde tenkt meg p fjellet i dag. Det er en kabelbane her som gr over 800 m opp i fjellene. Hadde jeg ikke vrt alene her kunne jeg tenkt meg gtt de...

Ny dag i Penang

Jeg har klart ligge steike meg i 3 timer til i dag. Flink :-) Det var ikke s ille varmt i dag. "Kun" 32 grader, men litt skyer og litt vind innimellom. Jeg s p kartet at det var Hard Roc...

Penang, Malaysia

Her er utsikten jeg fikk se nr jeg gikk ut p altanen i morges. En liten privat strand bare for hotellet her. S deilig ut s jeg fortet meg komme meg til frokost og ned p stranden. Det var...

On the road again (Malaysia)

Bussen gikk klokken 15.20 fra Kuala Lumpur og vi var fremme kl 20 p yen Penang. Jeg slapp ta bt over for bussen kjrte over broen til Georgtown som byen heter her. Ganske bra veier gjennom j...

Enda en spennende dag i Kuala Lumpur, Malaysia

Jeg har ikke klart snu dgnet helt enn, s jeg vknet ikke fr kl 12.45 i dag :-O. Men det er jo ikke noe krise. Jeg er jo p ferie. Det frste jeg gjorde var komme meg bort til Central St...

En svett dag i KL, Malaysia

Petronas Twin Tower Beina mine er skikkelig hoven og m n. Tror jeg har trakket noen kilometer i dag :-). Kuala Lumpur er ikke s enormt stor som jeg innbilte meg. Om du liker varme og trakk...

Endelig i Kuala Lumpur :-)

N er jeg i Malaysia :-))))).... Elsker den flelsen nr jeg lander i Asia. Varmen som slr mot meg, lukten og alle smilene. Det er 35 grader her n klokken 9 p kvelden. Flyet landet p flypl...

Avgrde til Malaysia :-)

N er arbeidsuken snart over. Jeg har skrevet ferdig rapporter og vasket avdelingen. Tid for slappe av litt! I morgen tidlig er det bare en kort overlapping og s avgrde til Flesland. Lurer...

Bostedsls vandrer

N har jeg forlatt leiligheten og jeg er uten egen bolig :-P. Veldig rar flelse for en voksen dame. N skal jeg flytte inn med min kjre sster. Her er "utsikten" jeg hadde fra soverommet. By...

Bilder fra Israel

Jeg har vrt i Israel og de Palistinske omrdene 3 ganger. Frste gang med mine barn p en gruppetur. Det var 10 travle dager, men vi fikk se hele landet.En unik opplevelse, som ungene mine og...

Hjemme igjen fra Vietnam

Ja, n er jeg hjemme igjen fra Vietnam. Ser p bilder og lar inntrykkene synke. For det har vrt mye inntrykk p denne turen. Vi har vrt innom 4 byer, Ha Noi, Hoi An, Hue og Ho Chi Minh (Saigon) o...

Siste dagen i Vietnam

Siste dagen i Ho Chi Minh City skulle brukes til shoppe. De har noen store eksklusive kjpesenter her, men for det meste er det jo kjoler, t-skjorter og lette sommerklr de selger. S ble ikke my...

Ho Chi Minh City, Vietnam

Har vrt rundt i byen i dag helt p egenhnd. Det er en svr by med over 10 millioner mennesker. M si jeg er stolt over meg selv som ikke rotet meg bort i dag. Nr jeg kommer p nye steder liker ...

En dag p Mekong deltaet

I dag her vi hatt en lang utflukt til Mekong elven. Den mektige Mekong floden starter i China, gr gjennom Thailand, Laos, Kambodsja og ender i Vietnam. Det er et av verdens frodigste omrder og bl...

Endelig i Ho Chi Minh City eller Saigon om du vil

Ja n er vi endelig kommet til Saigon eller Ho Chi Minh City som det heter n. Sr i Vietnam. Er ganske s sliten n etter en lang dag med sightseeing i Hue's keiserby og lang busstur og er til in...

En regnfull dag i Hue, Vietnam

Vi kjrte tidlig fra hotellet vrt i Hoi An for komme til den gamle keiserbyen Hue. Det begynte regne p veien. Veldig kjedelig for bussturen tok 4 timer og vi kjrte forbi nydelige strender vi...

En dag i Hoi An, Vietnam

Vi kjrte fra Halong by litt fr kl 12 i gr. Da skulle vi ta fly fra Hanoi til Da Nang flyplass og videre med buss til Hoi An. Det er jo mye reising p snne turer. Dette er en opplevelse-tur ikke...

Apene i Ha Long Bay, Vietnam

Jeg vknet grytidlig onsdag morgen for f med meg soloppgangen. S utrolig herlig sitte der i bukten i stillheten nyte den nydelige naturen rundt. Etter frokosten ble vi rodd inn i en grotte....

En fantastisk opplevelse!!!

Som skrevet fr s var dette en helt fantastisk opplevelse. Vi gikk ombord i bten kl 13 tirsdag og seilte rundt i bukten med de ca 3000 kalkstein-klippene. Stemningen p bten var fantastisk. Alle...

Ha Long Bay, Vietnam

Det har vrt noen helt fantastiske dager her i Vietnam. Vi forlot Hanoi i gr morges og kjrte buss i 4 timer for komme til Halong bukten. En bukt med ca 3000 kalkstein-klipper. Den str p UNESC...

2. dagen i Vietnam

Dette er typiske bygninger i Hanoi. Alle vil ha hus mot veien, s de er veldig smale. Kanskje bare 2-3 meter bred, men s gr de kanskje 10 meter bakover. Ser ganske s snodig ut. Har vrt en fant...

1. dagen i Hanoi, Vietnam

Gatekjkken i Hanoi :-) Det ble solgt mat og alt mulig p alle fortauene i hele byen. Synes drene p dette tempelet var det vakreste. To eldre menn som spiller kinesisk sjakk. Vi ble s...

Endelig fremme i Vietnam

Vi landet i Hanoi kl 6 i morges. Flyet tok nyaktig 10 timer. Hver gang jeg flyr til Asia tenker jeg at det m n vre bedre begynne reise litt kortere distanser. Flyturene er jo faktisk helt f...

Endelig endelig endelig.... Reiser til Vietnam

I morgen tidlig begynner reiser min til sten igjen. Skal bli deilig kjenne varmen igjen og ikke minst vre tilbake i Asia, mitt yndlingskontinent. Jeg kan jo ikke klage p alle de fine soldagen...

2 uker til Vietnam

Yes, det blir tur til Vietnam likevel. Er s spent p den turen. Jeg bestillte gjennom Albatros Travel denne gangen ogs. Ble jo s fornyd med turen til Kina. Hper denne turen er like godt lagt o...

Minner fra Bali

Endelig har jeg klart lage blindramme til maleriet jeg kjpte p Bali. Ble fantastisk fint og kostet meg ca 70 kr i materialer. Om jeg hadde levert det inn for montering i butikk skulle de hatt c...

Shanghai

Mtte bare poste et til bilde fra Shanghai. Det er jo s stilig. Her i skumringen..... Utrolig tenke p at p denne siden av elven var det bare rismarker fr 1990. S alle disse skyskraperene er ...

Masse bilder fra Shanghai

Det frste vi gjorde i Shanghai var ta heisen opp i 88 etg. i Jin Mao-bygningen. Verdens 3.hyeste byggning.Heisturen tok 14 sek, ble litt trkk i rene da. Utsikt fra 88 etg. The oriental pea...

Spreking i Xian

Noen som synes de har en tung jobb her i Norge?? :-D Utrolig hvor mye det gr an laste p en sykkel. For ikke snakke om HVA man kan laste p sykler. Du fler du er virkelig i en...

Intrykk fra Xi`an

Brenner rkelse og ber til Buddah, utenfor Den store Villgs pagoden. Et budistisk tempel (eller faktisk var det bde for buddister og hinduister) Den store Villgs pagoden. Her klatre...

Morgentrim i parken, Xi`an

Vi gikk ut kl 07.00 om morgenen for beske en av parkene i Xi`an og kanskje vre med p litt aerobic eller tai thi. Det var allerede langt over 25 grader og veldig lummert. "Heldigvis" er denne s...

Markeder i Kina

Det var mangen spennende markeder i Kina. Alt fra kryddermarkeder, medisinmarkeder til klesmarkeder og suvenirer. Er det noe jeg elsker , s er det g rundt p disse fargesprakende markedene. Nr...

Inntrykk fra Beijing

Himmelens tempel. I parken rundt Himmelens tempel. Folk mtes og spiller Majong og prater. Sentrum i Beijing. Den himmelske freds plass Her str de i k for se sin store formann Mao. ...

Sykling i Kina :-D

Typisk syn  i bybilde i Beijing. De kan det laste p syklene sine. Ser ut som han sliter skikkelig. Han her holder parken rein. Sppelspann og kost bakp. Sykkeldrosjer i Xi`an. ...

Den kinesiske muren, Beijing

Endelig har jeg vrt p den kinesiske muren :-) Det er jo ikke en sammenhengende mur lenger som jeg hadde innbilt meg, men flere murer som tilsammen er 800 km. Her vi gikk opp var en av de brattest...

11 land i Asia, 36 eller 37 igjen...........

Ja, n har jeg alts beskt Kina ogs. Et fantastisk fasinerende land. De byene vi beskte var jo s veldig forskjellg. Beijing, Xi`an og Shangmai. Kina er et land jeg kan tenke meg reise mye mer...

Hjemme igjen fra Kina

Jeg landet p Flesland i gr morges kl 09.00 etter ha tilbrakt natten p Gardemoen. Forferdelig kjedelig at vi kom til Oslo s sent p kvelden ( over midnatt) , s det var jo egentlig ikke noe vi...

Dag 4 og 5 i Kina, Xian

Heldigvis fikk vi booket inn p hotellet med en gang vi kom til Xian. Trengte virkelig en dusj etter  ha klatret opp p Den Store muren dagen fr og en lang tur p natt-toget. Flte meg ikke ...

Natt til dag 4. Beijing/ Xian

Vi kom til Xian i gr morges kl 8.00. Da hadde vi tatt nattoget fra  Beijing kl 20.45 kvelden fr. Dere kan tenke dere 25 nordmenn med kofferter og bager skal prve  komme inn p en av K...

Dag 2 og 3 i Beijing, Kina

Det har absolutt ikke vrt noen late dager i Beijing. Vi har sett Himmelens tempel, Den himmelske freds plass, Maos mausoleum, Den forbudte by, Kullhyden, jeg klarte  finne Starbucks ;-), vi...

Da var vi plutselig i Xian

Vi har allerede vrt 4 dager i Kina. Har vrt travle og veldig spennende dager. Siden jeg ikke har pc selv n blir det ikke lett  poste noe her. Buissnes sentrene p hotellet stenger kl ...

1. dag i Kina, Beijing

Ja, n er vi her. Vi landet i Beijing kl 13.00, p verdens strste flyplass. Og den var enorm. N s jeg bare en terminal da og der mtte vi ta tog for a komme til bagasjebndet. Litt strre enn Fl...

En lang reise til Kina

Flyturen til Kina ble ikke srlig hyggelig. P frste flyet fra Bergen til Oslola jeg selvflgelig igjeni-paden min. Derfor blir det mye feilskriving her :-) Jegflydde med Norwegian. Jeg merket jo ...

Avreise Kina 10.juli 2013

ENDELIG ! Dette har jeg ventet p lenge. Jeg booket turen til Kina i november i fjor. S gjett om jeg er spent n? Her er bilde av en av bygningene vi skal opp i i Shanghai. Jin Mao-bygningen som e...

Slummen i Sucat road

Langs Sucat road.   Bare under denne broen bor det 62 familier.   En av de frste slummene du ser nr du kommer til Manila ligger langs en elv p veien fra flyplassen. Forholdene ...

Konsert med Akon i Manila

29.nov 2007, mens vi bodde i Manila, skulle vi p konsert med Akon. Jeg hadde s vidt hrt om han,men ungene ville g, s da var det jo gyt at vi skulle gjre noe litt annerledes sammen. Fr vi re...

Manila

De frste ukene skulle vi bare gjre oss kjent i Manila og klare komme oss rundt. Alt var bare s spennede og nytt. Heldigvis snakker de fleste engelsk der, s det er lett kommunisere med folk....

Manila i vrt hjerte......

Ja, i 2007 bestemte vi alst at vi skulle bo i Manila et r og vre med p hjelpearbeid i slummen. Vi solgte det vi hadde her sa opp jobben ( bde jeg og han jeg da var gift med) og dro a...

10 land i Asia, 37 igjen.......

Ja, n har jeg beskt mitt 10. land i Asia. Indonesia. S da har jeg alts vrt i Thailand, Laos, Myanmar, Singapore, Brunei, Indonesia, Filippinene, India, Palestina og Israel. Det er vanskelig ...

The Royal Temple, Bali

S fantastisk nydelig og harmonisk det var i denne parken. Og veldig lite folk for vre i Asia. Snne steder har jeg bare funnet her p Bali.   Det var s  vakkert i denne store p...

Kecak & Fire Dance Kecak er den mest unike balinesiske dansen, fordi det er ingen instrumenter her, men et kor som imiterer forskjellige instrumenter og forteller en historie. Det er en gammel dan...

Temple of the Royal Forest, Monkey Forest, Bali

Det var en utrolig st og hyggelig dame som guidet oss rundt i skogen her. Det er ca 400 aper her. Hun kunne fortelle hvor gammel de var om de var drektig og nr de ventet. Forstr ikke hvordan hun...

Elephant cave, Bali

Fr vi kom ned til selve tempelet sto det en mann der med en slange. Mtte jo selvflgelig g bort hilse p. Jeg har holdt mangen slanger i mitt liv, men denne m vre den vakreste. Det...

Padang Padang, Bali

Her er bildene jeg lovet fra Padang Padang........... Her fant vi paradis. En av de nydeligste strendene jeg har vrt p. Ca 40 min kjre fra Kuta. Det var ikke noe stor strand, men likevel...

Hjemme etter noen herlige dager p Bali....

Reisen hjem var laaaang og kjedelig. Vi reiste fra Bali kl 20 tirsdag kveld ( indonesisk tid) og landet i Bergen kl 14 onsdag. S hele turen tok da alts 24 timer. Merkelig at turen hjem al...

Dag 13 i paradis..... Bali

Litt trist dag i dag. Siste hele dagen og vi ville ha mest mulig ut av den. Vi brunet oss p formiddagen ved bassenget p hotellet. P ettermiddagen reiste vi til Uluwatu, The Temple on Cliff. Fr ...

Dag 12.... Shopping i Bali

Det er over midnatt og vi er slitne etter en ny lang dag. N har vi bare 1 1/2 dag igjen her s vi m skvise s mye som mulig ut av det :-). Formiddagen tilbrakte vi p Sanur stranden. Kom en mann ...

Palasset i Ubud ........ Bali

Her ver de seg p balinesisk dansekunst. Her rett utenfor palasset i Ubud hadde de dansetrening flere ganger i uken. S herlig se p de skjnne smjentene som danset. Det ble litt fnising d...

Kintamani

P vei opp til Ubud, en liten by oppe i fjellene p Bali, stoppet vi for spise lunsj og nyte den vakre naturen. Kunne godt tenkt meg en fjelltur her, men det hadde vi ikke beregnet tid til n. H...

Dag 11 i paradis...... Bali

Er p hotellet igjen etter en lang dag med masse inntrykk. Vi leide bil med sjfr for reise til Ubud og til Kintamani. P veien stoppet vi p et treskjrings-verksted og et galleri med malerier...

Litt dessert...... Ubud, Bali

Vi smakte p rambutan, smaker litt st drue kanskje og slangefrukt, ser ut som hvitlksbter nr den skrelles, samme konsistens og smaker kanskje litt stt umodendt eple. Veldig godt i hvertfall :-...

No comment.... Bali

Engelsken er ikke like st alle steder her p Bali. #bali #Indonesia #reise #ferie

Dag 10...... Bali

Her har vi lagt i dag og kost oss :-). M innrmme at jeg savner trening n. Blir ikke for mye bevegelse nr gradestokken er over 30 nesten hele dgnet. Men i dag fikk vi oss noen kter. Brukte bro...

Dreamland Beach , Bali

Det er allerede 9 dagen vr her.... Vi fikk tak i en bil som kjrte oss til Dreamland :-), en strand ca 40 min utenfor Kuta. Alltid kjekt kjre p tur rundt se nye steder. Er ganske overrasket ...

Dag 8 i paradis..... Bali

I dag fant vi virkelig paradis. Vi ble anbefalt av en lokal mann til reise p en sted de kalte Dreamland. Vi bestilte taxi fra hotellet. Veldig lurt for de taxiene de ringer har taksameter, en li...

Pacung, Bali

Risterasser og regnskog. Fantastisk natur og deilig fredfullt etter noen masete dager i byen.

Dag 7....... Bali

Vi tok taxi til andre siden av yen for g p en annen strand. Sanur Beach. Det var et mindre sted enn Kuta og litt mindre masete selgere. Heldigvis blste det litt fra havet s det var mye mer b...

Candi Kuning, The Floating Temple

Vi reiste langt opp i fjellene og jungelen til et sted som het Bendugul. Her l denne nydelige tempelplassen ved en stor innsj. Det var ganske kjlig her iforhold til nede ved kysten. Et par 20 ...

Tanah Lot, The Rocking Temple on The Sea

< Dette er et av de utroligste stedene jeg har beskt i hele mitt liv. Jeg har beskt mangen templer i mitt liv, men her var det nesten som jeg mistet pusten. Det er flere templer enn p dette b...

Dag 6...... Allerede??

I dag har vi hatt oss en skikkelig rundtur p Bali. Har sett flere templer, risterasser, markeder og nydelig natur. Vi leide bil og sjfr, betalte litt over 100 kr hver for 9 timer. Ikke noe si ...

Dag 5 i paradis...... Bali

I dag har vi grillet oss, bokstavlig talt. Har lagt nesten 5 timer p stranden. Tror det m vre rekord for meg. Mtte ut kjle meg ned i sjen endel ganger. Men det var kjekt vre der. Det ko...

Noen av de nydelige fargerike danserene ( ogs meg da.....)

Jeg ser ikke like eksotisk ut nei :-) #bali #Asia #Indonesia #jentetur #reise #ferie

Dag 4 i paradis..... Bali

Vi har hatt en fin kveld med balinesisk dans og sjmat buffet. Et lite kulturelt innslag i ferien. Dansen handlet om kampen mellom det gode og det vonde, og at det alltid er noe godt i det onde og ...

Sun Island Kuta Hotel

N har vi ftt byttet hotel. Det var som komme til en annen verden. Vi ble mtt med en velkomstdrikk og en kjlig klut til trke svetten med. Hotellet er helt nydelig og de som jobber her er he...

Vrt nye hotel p Bali, Sun Island Kuta

Litt mer delikat bad enn forrige hotel. Vindu med rullegardin inn til soverommet. Sikkert spennende for kjrestepar som bor her sammen ;-).

N forlater vi Hotel Kuta A1

Til n har vi bare vrt med bassenget i dag. Fant ut vi kunne bare vre her til vi skulle bytte hotel. Tror aldri jeg har vrt s mye p hotellet mitt nr jeg har reist fr. S da merker jo til og ...

Rommet vrt p Hotel Kuta A1

Ganske sparsommelig med dekorering av rommet :-D

Badet p hotel Kuta A1

Ikke noe luksus her. Ikke speil engang p badet. Og det var her Evy s den svre kakerlakken :-D, som JEG mtte ta meg av.....

Ved bassenget p hotel Kuta A1

<br /

Dag 3 i paradis.... Bali

Har nettopp vrt ute spist p Ramada. Et fantastisk flott sted nede ved stranden. Jeg prvde meg p balinesisk mat i dag. And med lange grnne bnner i kokosnttsaus og tre forskjellige satay ( b...

P Kuta stranden

I hele dag har vi bare vrt p stranden...... Eller det vil si, ved stranden. Vi gikk noen kilometer langs stranden, badet litegrann og s skte vi tilflukt i skyggen p en restaurant. Veeeeeldig v...

Dag 2 i paradis..... Bali

Vi har hatt en rolig dag her i Kuta. Min venninne er enn sliten etter en travel jobbe periode og den lange reisen, s hun ville ligge med bassenget slappe av. Det klarte jo jeg bare et par timer...

Utvilt og klar for det som mtte komme.....Bali

N har jeg sovet som en stein i nesten 10 timer. Herlig, fler meg skikkelig uthvilt og er veldig spent p Bali n.Frokosten er inntatt ute med bassenget. Litt frukt, stekte nudler med chili og ome...

Dag 1 i paradis..... Bali

Vi landet litt over kl 12 p formiddagen p Densapar flyplass p Bali. Det er et helt r siden sist jeg var i Asia, da p Filippinene og i Brunei. Helt fantastisk vre tilbake i denne delen av ve...

Andre etappen lagt bak oss (Bali 2013)

N er vi kommet oss helt til Changi, flyplassen i Singapore. Turen tok 12 timer fra Kastrup. Kjennes ut som vi har tatt bt nedover, det gynger nr jeg gr og er litt svimmel. Klokken er snart 9 p...

Today is the day :-)

N er vi p vei...... Heldigvis. Vi klarte faktisk forsove oss begge to i dag. Min venninne ringte meg 7.40, helt stresset og sa hun hadde forsovet seg. Da skulle jeg vre p flybussen om 5 min. ...

Bilder fra slummen Baseco, Manila, Filippinene

Noen av de som jobber med "sndagskolen" Stranden i Baseco er nok ikke den vakreste i verden :-D. Fiskebtene er klar for ny trn. Deilig med et bad i varmen. Og de elsker at vi ...

Hvor du enn gr, s ta med deg hele ditt hjerte........... (Manila2007)

Vren 2007 var ungene, meg og min n eks-mann i Manila. Vi reiste ned fr beske en norsk familie som driver humanitrt arbeid i en av de mangen slummene i Manila. I Baseco bor det mellom 60- o...
Linda Mikkelsen

48, Bergen

Drmmen min er reise i alle landene i Asia fr jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det reise til andre verdensdeler ogs. Jeg er s heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. S mulighetene er mangen til reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til ha med meg barnebarna p tur nr de blir litt strre. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Bde fjernt og nrt. Har alltid vrt fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjr. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i ret. P tross av vret er jeg ogs veldig glad i norsk natur, s jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vrt p. Takk for at du er med p reisene mine :-) Linda Mikkelsen