La Boca, en bydel i Buenos Aires

La Boca er den fattigste bydelen i Buenos Aires, som nå har fått en av de største turistattraksjonene i byen; El Caminito.

El Caminito er en buet brosteins-gate som er berømt for sine fargerike hus. Italienske immigranter slo seg ned her i 1880-årene. De bygget hus av det de fant av materialer og malte de med malingsrester. Derfor ble de veldig kreativt i både form og farge.

 

Nå er det hjem for kunstnere og andre frie sjeler som ønsker å bevare kulturen her i La Boca.

Gaten var full av restauranter og små butikker. På de små uterestaurantene er det par som danser tango. En hyggelig atmosfære. Det var her i denne bydelen tangoen startet, lenge før det var akseptert i de finere sosiale lag.

Område stenger for turister klokken 17.00 på grunn av sikkerheten, fikk jeg høre. Sikkert ikke så hyggelig atmosfære her på kveldene da kanskje. Det sto en del politi ved inngangen til gaten, så det er vel et sted man skal passe på verdisakene sine.

Vi er blitt advart om å ha på oss smykker og dyre klokker her. Det er mye lommetyver i denne byen også.

I hele Buenos Aires område er det nesten 13 millioner (3 mill i bykjernen ) og ca 4 millioner regner de med lever under fattigdomsgrensen. Sier seg selv at det følger endel kriminalitet med da.

 

Fotball er en stor greie også i Argentina. Og det har visst kommet noen store fotballstjerner herfra. Her er sikkert en av de som har blitt foreviget på en balkong i El Caminito.

Her klatret jeg opp en trapp for å få litt utsikt. Så ikke mye annet enn noen blikktak.

Bakgårdene var det verdt å ta en titt inn i. Selv om det er smått får de alltid plass til noen butikker og kafeer. Og litt kreativ dekorasjoner 😊

Dyktig til å male var de også her og det er mye humor. Tror jeg kunne gått i denne lille gaten i timevis uten å bli lei.

Grillene er alltid varm og stappfull av forskjellig kjøtt. Det luktet grilling av klærne mine når jeg kom tilbake på hotellrommet mitt.

Jeg har vært mange andre steder også rundt i byen i dag. Helt alene 😉 Men det vil jeg skrive mer om en annen dag. Nå er det tid for litt mat før jeg skal legge meg igjen.

I morgen håper jeg å få billetter til fergen over til Uruguay. Mye spennende å oppleve i denne verdensdelen.

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top